Vol. 34 (2024)
Artículos de Investigación

Indicators of the Third Mission in Mexican public universities

Maribel Gonzalez Cadena
UAEH
Angélica María Vázquez-Rojas
Universidad Autonoma del Estado de Hidalgo
Myriam Coronado-Meneses
Universidad Autonoma del Estado de Hidalgo

Published 2024-03-27

How to Cite

Gonzalez Cadena, M., Vázquez-Rojas, A. M., & Coronado-Meneses, M. (2024). Indicators of the Third Mission in Mexican public universities. Acta Universitaria, 34, 1–17. https://doi.org/10.15174/au.2024.4016

Abstract

The present work aims to develop a proposal of indicators that allow measuring entrepreneurial, innovative, and social commitment activities in state public universities (UPE, from its Spanish acronym) in Mexico, in order to assess the progress these institutions have made regarding their Third Mission. The technique of analysis and interpretation of information is employed through the comparison of content in documents from primary and secondary sources. Results show that a proposal is made in accordance with the characteristics of UPE, which includes eight indicators for entrepreneurship, 13 for innovation, and three for social commitment. Finally, it is concluded that having a suitable system of indicators adapted to the reality in our country allows to identify and evaluate activities directly related to this mission, aiming to generate and apply knowledge that contributes to the promotion of regional, national, or international development.

References

  1. Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES). (2016). Plan de Desarrollo Institucional. Visión 2030. ANUIES. http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/PlanDesarrolloVision2030.pdf
  2. Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES). (2023). Directorio de IES afiliadas. Anuies.mx. http://www.anuies.mx/anuies/estructura-organica/consejo-de-universidades-publicas-e-instituciones-afines-cupia/directorio-de-ies-afiliadas
  3. Astigarraga, E., & Eizagirre, A. (2017). El reto de la tercera misión. Una visión desde Mondragón Unibertsitatea. Cuestión Universitaria, (9), 74-87. http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3579
  4. Ávila, R. A. (2013). La tercera misión de las universidades chilenas aplicada al caso de IDIEM y Dictu [Tesis de Licenciatura]. Universidad de Chile. http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/112174/Avila%20V.,%20Roc%C3%ADo.pdf?sequence=3
  5. Bensing, J. M., Caris-Verhallen, W. M. C. M., Dekker, J., Delnoij, D. M. J., & Groenewegen, P. (2003). Doing the right thing and doing it right: toward a framework for assessing the policy relevance of health services research. International Journal of Technology Assessment in Health Care, 19(4), 604-612. https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/21933/bensing_03_doingtherightthing.pdf?sequence=1
  6. Bueno, E. (2007). La Tercera Misión de la Universidad: el reto de la transferencia del conocimiento. Revista de Investigación en Gestión de la Innovación y Tecnología. La Universidad Del Futuro, 41, 1-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2313692
  7. Bueno, E., & Casani, F. (2007). La Tercera Misión de la Universidad. Enfoques e indicadores básicos para su evaluación. Revista Economía Industrial, 366, 43-59. https://www.mintur.gob.es/Publicaciones/Publicacionesperiodicas/EconomiaIndustrial/RevistaEconomiaIndustrial/366/43.pdf
  8. Clark, B. (1998). Creating entrepreneurial universities: organizational pathways of transformation [Versión DX Reader]. Oxford. https://doi.org/10.1023/A:1003771309048
  9. Coase, R. H. (1988). The nature of the firm. Journal of Law, Economics, & Organization, 4(1), 386-405. https://www.jstor.org/stable/765011?seq=1
  10. Comisión Europea (CE). (2003). Comunicado de la Comisión: el papel de las universidades en la Europa del conocimiento.
  11. https://www.uaoceu.es/sites/default/files/calidad/normativa-universitaria/europa/UE_Papel_de_las_universidades_en_la_Europa_del_conocimiento.pdf
  12. Comisión Europea (CE). (2012). Libro Verde. El fomento y la medición de la tercera misión en las instituciones de educación superior. https://consellosocial.udc.es/blogpresidente/wp-content/uploads/2015/02/Green-paper-p-C.pdf
  13. Consorcio de Universidades Mexicanas (Cumex). (2023). ¿Quiénes somos? Cumex.org. https://www.cumex.org.mx/quienes-somos/#miembros
  14. De la Torre, E. (2016). Tipologías de universidades: relevancia de la tercera misión para las políticas y estrategias universitarias en el nuevo marco de la educación superior [Tesis Doctoral]. Universidad Autónoma de Madrid. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales.
  15. De la Torre, E. M., Casani, F., & Sagarra, M. (2018). Defining typologies of universities through a DEA-MDS analysis: an institutional characterization for formative evaluation purposes. Research Evaluation, 1-16. https://doi.org/10.1093/reseval/rvy024
  16. Di Maggio, P. J., & Powell, W. W. (1999). El nuevo institucionalismo en el análisis organizacional. Fondo de Cultura Económica. http://www.inap.org.mx/portal/images/RAP/el%20nuevo%20intitucionalismo%20en%20el%20analisis%20organizacional.pdf
  17. Etzkowitz, H., (2002). Incubation of incubators: innovation as a triple helix of university-industry-government networks. Science and Public Policy, 29(2), 115-128. https://doi.org/10.3152/147154302781781056
  18. Galindo, J., Sanz, P., & De Benito, J. J. (2011). La universidad ante el reto de la transferencia del conocimiento 2.0: análisis de las herramientas digitales a disposición del Gestor de Transferencia. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 17(3), 111-126. https://doi.org/10.1016/S1135-2523(12)60123-3
  19. García-Peñalvo, F. J. (2016). La tercera misión. Education in the Knowledge Society, 17(1), 7-18.
  20. Guzmán, A., & Trujillo, M. A. (2008). Procesos de isomorfismo en la Facultad de Administración de la Universidad de los Andes. Revista Universidad & Empresa, 7(15), 219-236. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=187214457011
  21. Laredo, P. (2007). (5-6 marzo, 2007). Toward a third mission for universities. UNESCO Regional Seminar Globalizing Knowledge: European and North American Regions and Policies addressing the Priority Issues of other UNESCO Regions. Paris, France. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000157815
  22. Larrán-Jorge, M., & Andrades-Peña, F. (2015). Análisis de la responsabilidad social universitaria desde diferentes enfoques teóricos. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(15), 91-107. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722015000100005&lng=es&tlng=es
  23. Martín, B. R. (2011). The research excellence framework and the “impact agenda”: are we creating a Frankenstein monster?. Research Evaluation, 20(3), 247-254. https://doi.org/10.3152/095820211X13118583635693
  24. Mendoza, J. (2018). Subsistemas de Educación Superior. Estadística básica 2006-2017. Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). https://www.ses.unam.mx/integrantes/uploadfile/jmendoza/Mendoza2018_SubsistemasDeEducacionSuperior.pdf
  25. Miranda, A., García, O., & Pérez, R. (2016). ¿Qué papel juegan actualmente las universidades públicas en la transferencia de conocimiento y la innovación tecnológica? El testimonio de profesores-investigadores de dos Universidades Públicas
  26. Estatales del país. En O. F. Contreras & H. Torres (coords.), 5° Congreso Nacional de Ciencias Sociales. La ciencia emergente de las ciencias sociales. Conocimiento, Crítica e Intervención (pp. 4-25). www.comecso.com/5congreso/EJE3.pdf
  27. Molas-Gallart, J., Salter, A., Patel, P., Scott, A., & Duran, X., (2002). Measuring third stream activities. Final report to the Russell Group of Universities. Science and Technology Policy Research.
  28. https://www.researchgate.net/profile/Jordi-Molas/publication/246796517_Measuring_Third_Stream_Activities/links/54e114760cf2966637916ab3/Measuring-Third-Stream-Activities.pdf
  29. Molteni, G. (2008). Principales aportes de la Nueva Economía Institucional (NEI) y sus críticos. Revista Valores en la Sociedad Industrial, 24(67), 8-19. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2567660.pdf
  30. Mora, J.G., Ferreira, C., Vidal J., & Vieira, J.M. (2015). Higher education in Albania: developing third mission activities. Tertiary Education and Management, 25(1), 1-12. https://doi.org/10.1080/13583883.2014.994556
  31. North, D. C. (1991). Institutions. The Journal of Economic Perspectives, 5(1), 97-112. https://www.jstor.org/stable/1942704?seq=1#page_scan_tab_contents
  32. North, D. C. (1993). Instituciones, cambio institucional y desempeño económico. Fondo de Cultura Económica. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4833969.pdf
  33. Nunes, A. M., & Machado, M. B. (2018). Enseñanza superior y sociedad: un estudio exploratorio sobre prácticas de la tercera misión en la Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Journal of Technology Management and Innovation, 13(4), 94-104. http://www.jotmi.org/index.php/GT/article/view/2920
  34. Ostrom, E. (1990). Governing the commons. Cambridge University Press. http://wtf.tw/ref/ostrom_1990.pdf
  35. Ortiz-Reyes, M., Williams-Tejeda, D., Delgado, M., López, J., & Negrón N. (2017). La tercera misión de las universidades: enfoque, indicadores principales y descriptores de un grupo selecto de instituciones de educación superior en Puerto Rico. Cuaderno de Investigación en la Educación, (32), 30-50. https://revistas.upr.edu/index.php/educacion/article/view/13922
  36. Pedroza, Á., & Ortiz, S. (2013). Estructura de Interfaz Universitaria: estudio de caso. Repositorio Institucional del ITESO, 1-16.
  37. http://rei.iteso.mx/bitstream/handle/11117/2154/APZ%20-%20SOC%20PROGINNT%20_ORE%20REV.pdf?sequence=2
  38. Piva, E., & Rossi-Lamastra, C. (2013). Systems of indicators to evaluate the performance of university-industry alliances: a review of the literature and directions for future research. Measuring Business Excellence, 17(3), 40-54.
  39. https://www.proquest.com/docview/1430560616#:~:text=10.1108/MBE%2D01%2D2013%2D0004
  40. Scott, R. (2013). Institutions and organizations: Ideas, interests, and identities. Saga Publications.
  41. Soeiro, A, & Montesinos, P. (2011). E3M - European Indicators and Ranking Methodology for University Third Mission. https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/135816/2/489507.pdf
  42. The Times Higher Education World University Rankings (THE). (2019). World University Rankings 2019. Timeshighereducation.com. https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2019/world-ranking#!/page/0/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats
  43. Top Universities. (2019). QS Stars. Topuniversities.com. https://www.topuniversities.com/qs-stars#sorting=overall+country=241+rating=1+order=desc+orderby=uni+sea
  44. Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). (2017). Estudio Comparativo de las Universidades Mexicanas. Explorador de Datos UNAM (Execum). https://www.execum.unam.mx/#
  45. Vaca, R., Moreno, M. J., & Riquel, F. (2007). Análisis de la responsabilidad social corporativa desde tres enfoques: stakeholders, capital intelectual y teoría institucional. En J. Pérez de Ayala (coord.), Conocimiento, innovación y emprendedores: camino al futuro (pp. 115-128). Universidad La Rioja. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=22348
  46. Vilalta, J. M. (2013). La tercera misión universitaria. Innovación y transferencia de conocimientos en las universidades españolas. https://www.sociedadyeducacion.org/core/wp-content/uploads/00.-Cuaderno-de-trabajo-4-print.pdf
  47. Webometrics (2019). Ranking Web de Universidades. https://www.webometrics.info/es/Latin_America_es/M%C3%A9xico#content
  48. Williamson, O. (1979). Transaction-cost economics: the governance of contractual relations. The Journal of Law and Economics, 22(2), 233-261. https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/466942