Implementation and evaluation of a multidisciplinary project based on an iterative process of investigative product design

Abstract

This paper is about a case study whose goal is to describe the implementation and evaluation of a multidisciplinary project used as a teaching-learning strategy in the first year of Architecture and Design at the School of Engineering Sciences and Technology of the University of Baja California (ECITEC-UABC, from its Spanish initials). Teachers with different discipline backgrounds related with design participate in this project throughout the semester as co-responsible guides in the development of a design product. Ethnographic methods and field research are applied to establish specific design guidelines in a real applied case. The methodology is the Process of Design Research, merging the work of four Learning Units. The results show that students and teachers accept the enforcement of a project methodology and that, in an early development phase, the students identify the similar approach the different disciplines have in the professional practice, which stimulates the creative process.

https://doi.org/10.15174/au.2019.2234
PDF (Español (España))

References

Avila-Chaurand, R., Prado-León, L., & González-Muñoz, E. (2007). Dimensiones antropométricas de población latinoamericana: México, Cuba, Colombia, Chile. (2a ed.) Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Churba, C, & Carol S. (2010). La Creatividad como Transdisciplina. Recrearte (IACAT) (12), pp. 1-11.

ECITEC-UABC. (2017) Tronco com. Arq. y Dis. UABC. Recuperado el 4 de enero de 2018 de sitio web de la Escuela de Ciencias de la Ingeniería y Tecnología: citecuvp.tij.uabc.mx

González, D. (2014). Innovación y diversidad: Retos y oportunidades en Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Reseña de la Segunda Conferencia ALFA ADU_2020. Arquitectura y Urbanismo, 35 (1), pp. 104-110.

Juani, G., Bergero, D. & Horacio G. 2016. Reflexiones sobre las Estrategias de Enseñanza Utilizadas en el Taller de Diseño III. Actas De Diseño, 21 (XI), pp. 247-250.

Luengo, E. (2012). Interdisciplina y transdisciplina: aportes desde la investigación y la intervención social universitaria. Guadalajara, Jalisco: ITESO.

Milton, A., & Paul R. (2013). Métodos de Investigación para el Desarrollo de Productos. (1a ed). Barcelona: Blume.

Peñuela, A. (2005). La Transdisciplinariedad más allá de los conceptos, La Dialéctica. Andamios, 1 (2), pp. 43-77.

Sánchez, A. (2013). Diseño colaborativo: abriendo el proceso de diseño. Revista +D: Revista Digital de Diseño. 7(12).