Vol. 34 (2024)
Artículos de Investigación

Co-production of socio-environmental knowledge in the Sabana River-Tres Palos Lagoon sub-basin: a study of riparian space

Lina Alejandra Garibaldi Trejo
Universidad Autónoma de Guerrero
Bio
Rosa María Brito Carmona
Universidad Autónoma de Guerrero
Bio
Erick Alfonso Galán Castro
Universidad Veracruzana
Bio
Oscar Frausto Martínez
Universidad de Quintana Roo
Bio
Héctor Becerril Miranda
Universidad Autónoma de Guerrero
Bio
Columba Rodríguez Alviso
Universidad Autónoma de Guerrero
Bio

Published 2024-10-16

How to Cite

Garibaldi Trejo, L. A., Brito Carmona, R. M., Galán Castro, E. A. ., Frausto Martínez, O., Becerril Miranda, H., & Rodríguez Alviso, C. (2024). Co-production of socio-environmental knowledge in the Sabana River-Tres Palos Lagoon sub-basin: a study of riparian space. Acta Universitaria, 34, 1–14. https://doi.org/10.15174/au.2024.3988

Abstract

For more than 30 years, the socio-environmental problems of the Sabana River-Tres Palos Lagoon sub-basin have been extensively studied; however, problems in the area remain unresolved. The objective of this article was to analyze the role that government, society, and academia have played in the co-production of knowledge aimed at solving the socio-environmental problems in the sub-basin. A qualitative approach was used, where in-depth interviews and ethnographic analyses were carried out; the information collected was examined using the software Atlas.Ti. Results show that the forms of knowledge construction are based on vertical knowledge oriented to cover short-term political needs, but not towards an inclusive approach of local actors. We conclude that there are socio-political conditions that have been historically strengthened, hindering the processes of co-production of knowledge and citizen, academic, and political co-management aimed at solving socio-environmental problems in the territory.

References

  1. Acuto, M., Dickey, A., Butcher, S., & Washbourne, C. L. (2021). Mobilising urban knowledge in an infodemic: Urban observatories, sustainable development, and the COVID-19 crisis. World Development, 140, 105295. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2020.105295
  2. Al-Jarrah, T. M., Mansor, N., Talafhah, R. H., & Al-Jarrah, J. M. (2019). The application of metacognition, cognitivism, and constructivism in teaching writing skills. European Journal of Foreign Language Teaching, 3(4). https://doi.org/10.5281/zenodo.2531617
  3. Berger, P. L., & Luckmann, T. (1967). La construcción social de la realidad. Amorrortu Editores.
  4. Bourdieu, P. (2002). La mano izquierda y la mano derecha del Estado. Revista Colombiana de Educación, (42). https://doi.org/10.17227/01203916.5483
  5. Bremer, S., & Meisch, S. (2017). Co-production in climate change research: Reviewing different perspectives. WIREs Clim Change, 8(6), 482. https://doi.org/10.1002/wcc.482
  6. Brinkmann, S., & Kvale, S. (2018). Doing interviews. SAGE Publications.
  7. Covarrubias, F., Rodríguez, A. L., Galán, E. A., Ruz, M. I., & Reyes, M. (2022). La participación y gobernanza en la planeación urbana de Acapulco. Regions and Cohesions, 12(3), 110-133. https://doi.org/10.3167/reco.2022.120306
  8. Covarrubias, F., Reyes, M., Ruz, M. I., Galán, E. A., & Rodríguez, A. L. (2023). Diagnóstico urbano-ambiental empleando la cuenca hidrográfica como unidad espacial de análisis. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), 5422-5444. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.9089
  9. Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Pearson.
  10. Donoso, J. (2017). Reporte de investigación No. 2. Evaluación del proceso de implementación del Programa Nacional de Prevención del Delito (PRONAPRED) en Acapulco y su impacto en la reducción de violencia. IIEPA-IMA/UAGro.
  11. http://iiepa.uagro.mx/inicio/images/PROYEC-INVES/PUBLICACIONES/REPORTE2_FINAL_JAVIERA.pdf
  12. De la Torre, A. (2023). Socialización escolar y experiencia subjetiva de la desigualdad: Una aproximación teórica. Sinéctica, (60), 1-13. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2023)0060-009
  13. Dunlap, A. (2023). The green economy as counterinsurgency, or the ontological power affirming permanent ecological catastrophe. Environmental Science & Policy, 139, 39-50. https://doi.org/10.1016/j.envsci.2022.10.008
  14. Freidenberg, F. (2017). La otra representación: vínculos clientelares a nivel local en México. Andamios, 14(34), 231-258.
  15. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1870-00632017000200231&script=sci_abstract&tlng=pt
  16. Galán, E. A. (2020). Más allá de las percepciones: emergencia de subjetividades socioambientales en una región subcuenca de Acapulco, Guerrero. Clivajes, Revista de Ciencias Sociales, (14), 116-139. https://doi.org/10.25009/clivajes-rcs.v0i14.2667
  17. Galán, E. A., Rodríguez, A. L., & Rosas-Acevedo, J. L. (2021). Gobernanza hídrica como securitización socioambiental en la subcuenca La Sabana Tres Palos, Acapulco. Regions and Cohesion, 11(1), 49-72. https://doi.org/10.3167/reco.2021.110104
  18. Galán, E. A. (2021). Seguridad socioambiental. Hacia un programa de investigación desde una analítica de la gubernamentalidad. Espiral (Guadalajara), 28(82), 75-107. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-05652021000300075&script=sci_arttext
  19. Galán, E. A., Gómez, R. S., & Torres, R. (2020). Campos de acción estratégica, ambientalismo y participación en Acapulco, Guerrero. Revista Mexicana De Estudios De Los Movimientos Sociales, 5(1), 119-141. http://www.revistamovimientos.mx/ojs/index.php/movimientos/article/view/258
  20. González, J., Quiterio, A., Niño, N., Reyes, M., & Torres, G. (2012). Evaluación ambiental territorial de la cuenca Río La Sabana Laguna de Tres Palos. En M. Sampedro & J. González (Eds.), Calidad Ambiental y Desarrollo Sustentable. Indicadores (pp. 14-24). UAGro.
  21. Jagannathan, K., Arnott, J. C., Wyborn, C., Klenk, N., Mach, K. J., Moss, R. H., & Sjostrom, K. D. (2020). Great expectations? Reconciling the aspiration, outcome, and possibility of co-production. Current Opinion in Environmental Sustainability, 42, 22-29. https://doi.org/10.1016/j.cosust.2019.11.010
  22. Kano, H., & Hayashi, T. I. (2021). A framework for implementing evidence in policymaking: Perspectives and phases of evidence evaluation in the science-policy interaction. Environmental Science & Policy, 116, 86-95. https://doi.org/10.1016/j.envsci.2020.09.001
  23. Lahsen, M., & Turnhout, E. (2021). How norms, needs, and power in science obstruct transformations towards sustainability. Environmental Research Letters, 16(2), 025008. https://doi.org/10.1088/1748-9326/abdcf0
  24. McGrath, C., Palmgren, P. J., & Liljedahl, M. (2019). Twelve tips for conducting qualitative research interviews. Medical Teacher, 41(9), 1002-1006. https://doi.org/10.1080/0142159X.2018.1497149
  25. Moreno, I. D. (2017). La investigación social, un acercamiento a lo cotidiano. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(4), 1-3. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412017000400145&lng=es&tlng=es
  26. Moreno, J. C., Guzmán, S., & Patiño, M. (2023). Evolución y vigencia del constructivismo científico-tecnológico. Revista Filosofía UIS, 22(2), 243-267. https://doi.org/10.18273/revfil.v22n2-2023010
  27. Nölting, B., & Mann, C. (2018). Governance strategy for sustainable land management and water reuse: challenges for transdisciplinary research. Sustainable Development, 26(6), 691-700. https://doi.org/10.1002/sd.1739
  28. Ortiz, Y. M. (2022). Retornos en el contexto escolar: Perspectivas de socialización en la institución educativa Barrio Santander, Medellín, Colombia, años 2021-2022 [Tesis de maestría]. Universidad de Caldas, Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales, Maestría en Ciencias Sociales. https://repositorio.ucaldas.edu.co/handle/ucaldas/18765?show=full
  29. Ramírez-Sánchez, R. D. (2022). Los linderos de la investigación en México: experiencias en territorios inseguros. LiminaR, 20(2), e911. https://doi.org/10.29043/liminar.v20i2.911
  30. Triana, J. (2017). Diagnóstico integral de las instituciones de seguridad y de justicia en Acapulco. IIEPA-IMA-UAGro. http://iiepa.uagro.mx/inicio/images/pdf/JORGETRIANA.pdf
  31. Veliz, C. M. (2022). Fundamentos del enfoque constructivista para la atención educativa de los niños de tres años [Tesis de Licenciatura]. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/22797/Veliz_Castro_Fundamentos_enfoque_constructivista1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  32. Xu, F. (2019). Towards a rational constructivist theory of cognitive development. Psychological Review, 126(6), 841-864. https://doi.org/10.1037/rev0000153