Vol. 34 (2024)
Artículos de Investigación

Characterization of metropolitan public transport rates: between the technical, the social, and the fair

Mario Guadalupe González Perez
UNIVERSIDAD DE GUADALAJARA

Published 2024-02-21

How to Cite

Estrada Meza, R. U. ., González Perez, M. G. ., Asprilla Lara, Y., Soto Felix, M., & Manjarrez Pérez, G. H. (2024). Characterization of metropolitan public transport rates: between the technical, the social, and the fair. Acta Universitaria, 34, 1–15. https://doi.org/10.15174/au.2024.4038

Abstract

The current environmental situation motivates us to reevaluate the production and consumption model used in various processes of the economy. In public transport, technical efficiency could help quantify the services and resources consumed and improve public budget management. The objective of this work is to characterize the technical, social, and fair rate implemented by the route-company program in the metropolis of Guadalajara, Mexico, through the conceptualization of the demand elasticities and indicators of transportation services. Results showed the effects on the income of businessmen, bus drivers, and users due to the risks in the provision of the service. Likewise, there are annual discussions and negotiations that complicate the establishment of a fair rate, compromising the sustainability of mobility in the city.

References

  1. Asprilla, Y., González, M. G., & García, F. (2018). Entropía en la periurbanización: desigualdad en el acceso a las infraestructuras de transportes en Tonalá, México. Urbe Revista Brasileira de Gestão Urbana, 10(3) 624-636. https://doi.org/10.1590/2175-3369.010.003.AO10
  2. Asprilla, Y. González-Pérez, M. G., & Mosquera-Palacios, D. J. (2022). Movilidad sostenible en el siglo XXI: prospectivas viales en Bogotá-Colombia y Guadalajara-México. Ciudad y Territorio. Estudios Territoriales, 54(212), 429–442. https://doi.org/10.37230/CyTET.2022.212.8
  3. AU Consultores (2007). Estudio de demanda multimodal de desplazamientos de la zona metropolitana de Guadalajara. Gobierno del Estado de Jalisco. http://datos.cide.edu/handle/10089/16392Banco Mundial (2019). Transport for sustainable development: The case of the broader Middle East and North Africa. www.bancomundial.org
  4. Bello, A. (2009). Metodología para el estudio de alternativas de ruta y anteproyecto de carreteras. https://drive.google.com/file/d/1UjIQdXqX3mbJqHc9cCfHSE05INnSym86/view
  5. Cascajo, R. (2004). Metodología de evaluación de efectos económicos, sociales y ambientales de proyectos de transporte guiado en ciudades [Tesis doctoral]. Universidad Politécnica de Madrid. https://oa.upm.es/1926/
  6. Cats, O., Susilo, Y. O., & Reimal, T. (2016). The prospects of fare-free public transport: evidence from Tallinn. Transportation, 44, 1-22. https://doi.org/10.1007/s11116-016-9695-5
  7. Comisión Reguladora de Energía (2023). Precios máximos aplicable al gas. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/858530/PRECIOS_M_XIMOS_VIGENTES_DEL_24_AL_30_DE_SEPTIEMBRE_DE_2023.pdf
  8. Cruz, D. (2023). Salario mínimo en México 2023: cuánto aumentó y qué debes saber. https://www.sesamehr.mx/blog/salario-minimo-mexico/
  9. De Rus, G., Betancor, O., & Campos, J. (2006). Manual de evaluación económica de proyectos de transporte. Banco Interamericano de Desarrollo (BID). https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Manual-de-evaluaci%C3%B3n-econ%C3%B3mica-de-proyectos-de-transporte.pdf
  10. De Rus, G., Campos, J., & Nombela, G. (2003). Economía del transporte. Antoni Bosch.
  11. Díaz-Olariaga, Ó. (2020). Análisis urbano del próximo sistema multi-aeropuerto de la ciudad de Bogotá (Colombia). Ciudad y Territorio. Estudios Territoriales, 52(206). https://doi.org/10.37230/CyTET.2020.206.12
  12. DINA (2019). Precio de refacciones. https://dina.com.mx/
  13. Estrada, R. U. (2016). Elasticidades de la demanda de transporte público en Guadalajara “Vamos por Partes”. Economía del transporte. https://www.academia.edu/38521265/ELASTICIDADES_DE_LA_DEMANDA_DEL_TRANSPORTE_P%C3%9ABLICO_EN_GUADALAJARA_VAMOS_POR_PARTES_
  14. Estrada, R. U. (2023). Caracterización de la tarifa técnica, justa y sostenible del transporte público en la metrópoli de Guadalajara, México. Caso: Troncal 05. López Mateos [Tesis de doctorado]. https://www.academia.edu/111273354/Caracterizaci%C3%B3n_de_la_tarifa_t%C3%A9cnica_justa_y_sostenible_del_transporte_p%C3%BAblico_en_la_metr%C3%B3poli_de_Guadalajara_M%C3%A9xico_Caso_Troncal_05_L%C3%B3pez_Mateos?uc-sb-sw=18831866
  15. Estación de Gas Natural Vehicular El Salto (2019). Precios de combustible. https://gas-natura-el-salto.negocio.site/González, M. (2013). Influencia de la concentración y dispersión del trazado del sistema carretero en la configuración sostenible del territorio: el trazado de la zona centro del estado de Sinaloa de 1950-2010 [Tesis de Doctorado]. Universidad de Guadalajara.
  16. https://riudg.udg.mx/handle/20.500.12104/73159
  17. Görgen, E., Mello, C. A., & Derli, L. A. (2019). Atributos qualitativos e fatores de satisfação com o transporte público urbano por ônibus. Contextus – Revista Contemporânea de Economia e Gestão, 17(1), 98-126. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=570761046004
  18. Gran, J. (2022). Desnaturalizar el cambio climático: repensando la vulnerabilidad climática en contextos urbanos. Intersticios Sociales, (23), 373-397. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=421770657013
  19. Instituto de Movilidad y Transporte del Estado de Jalisco (IMTJ). (2016). Encuesta de Satisfacción del Usuario para el Área Metropolitana de Guadalajara 2016. Gobierno de Jalisco. https://transparencia.info.jalisco.gob.mx/sites/default/files/IMTJ_Encuesta_2018_Completa.pdf
  20. Instituto de Movilidad y Transporte del Estado de Jalisco (IMTJ). (2018). Dictamen final para la aprobación de las tarifas técnicas del servicio de transporte de pasajeros colectivo para las Rutas-Empresa del Área Metropolitana de Guadalajara y del Sistema Integrado de la Ciudad de Puerto Vallarta. Gobierno de Jalisco. https://transparencia.info.jalisco.gob.mx/sites/default/files/Dictamen_tecnico_final_IMTJ-532-2018-DND.pdf
  21. Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). ( 2022). Encuesta Nacional de Ingresos y Gastos de los Hogares (ENIGH) 2022. Nueva serie. https://www.inegi.org.mx/programas/enigh/nc/2022/
  22. Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2015). Encuesta Intercensal. Instituto Nacional de Estadística, Geografía en Informática. https://www.inegi.org.mx/programas/intercensal/2015/
  23. Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2022). Encuesta Nacional de Ingresos y Gastos de los Hogares 2022. Nueva serie. https://www.inegi.org.mx/programas/enigh/nc/2022/
  24. Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2023). Estadística de transporte urbano de Pasajeros. https://www.inegi.org.mx/rnm/index.php/catalog/848
  25. Jasman Llantas. (2019). Precio de neumáticos. https://tienda.grupoloyga.mx/?gclid=Cj0KCQiAjfvwBR CkARIsAIqSWlOd90bRPGJnfiTQjA9zkJ4kxrHiyB9g7K9zy0WFLRnqSgKKnsYZR4aAhOlEALw_wcB
  26. LubTrac (2019). Precio de lubricantes. www.lubtrac.com.mx
  27. Luján, X. (2009). Estudio de sobre políticas tarifarias para usuarios habituales del transporte público. ISTAS. http://istas.net/descargas/Estudio%20de%20sobre%20pol%c3%adticas%20tarifarias%20para%20usuarios%20habituales%20del%20transporte%20p%c3%bablico.pdf
  28. Marshall, A. (1957). Principios de economía. Aguilar.
  29. Ministerio de transporte, Movilidad & Agenda Urbana (2006). Encuesta de Movilidad de las personas residentes en España, Movilia 2006/2007. Ministerio de Fomento.
  30. Naciones Unidas. (2017). Nueva Agenda Urbana. http://uploads.habitat3.org/hb3/NUA-Spanish.pdf
  31. Naciones Unidas. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible 2015-2030. Un.org. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/cities/
  32. Negrete, M. E. (2010). Las metrópolis mexicanas: conceptualización, gestión y agenda de políticas. En G. Garza & M. Schteingart (coord.), Los grandes problemas de México: desarrollo urbano y regional. El Colegio de México.
  33. Noticias Pasajero7 (2020). http://www.pasajero7.com/
  34. Novales, M., Orro, A., Conles, E., & Anta, J. (2012). ¿Autobús de alto nivel de servicio o metro ligero? Reflexiones sobre los criterios de decisión. Actas del X Congreso de Ingeniería del Transporte, Granada.
  35. Ortíz, V. (2010). La necesaria reflexión sobre el ferrocarril. https://drive.google.com/file/d/1ghnh2Eg6z8HM_S5aZ9BcFB6VBfBlR7tE/view
  36. Polymetrics Estudios Estratégicos. (2016). Encuesta de satisfacción de los usuarios del transporte público en el Área Metropolitana de Guadalajara. https://transparencia.info.jalisco.gob.mx/sites/default/files/IMTJ_Encuesta_2018_Completa.pdf
  37. Quintero, D. (2023). Salario mínimo en México: ¿cuánto subió y qué efectos tendrá?.
  38. https://factorial.mx/blog/salario-minimo-mexico/#:~:text=Este%20aumento%20lleva%20al%20salario,ser%C3%A1%20de%20%247.468%20pesos%20mensuales.
  39. Rabay, L., & Pereira, N. (2019). O uso de diferentes valores de tarifa como estratégia de transferência de demanda em sistemas de transporte público urbano. Urbe. Revista Brasileira de Gestão Urbana, (11),1-14. https://doi.org/10.1590/2175-3369.011.001.AO07
  40. Saens, R., & Lobos, G. (2013). Elasticidad precio de la demanda por autopistas interurbanas en Chile. Lecturas de Economía, 79,143-170. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=155229532006
  41. Salas, M. H., Jiménez-Serpa, J. C., & Martínez-Estupiñán, Y. F. (2021). Subsidio a la tarifa para fortalecer la operación de los sistemas estratégicos de transporte público en Colombia. Revista UIS Ingenierías, 20(3), 77-90. https://doi.org/10.18273/revuin.v20n3-2021005
  42. Sandel, M. J. (2009). Justice: What's the right thing to do?. Farrar, Straus and Giroux.
  43. Scorcia, H. (2017). Gratuidad del transporte público como medida para mejorar la calidad del aire. https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/free-public-transport-improving-air-quality.pdf
  44. Sen, A. (2009). The idea of justice. Harvard University Press.
  45. Solís, J. C., & Sheinbaum, C. (2016). Consumo de energía y emisiones de CO2 del autotransporte en México y escenarios de mitigación. Revista Internacional de Contaminación Ambiental, 32(1) 7-23. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-49992016000100007
  46. Ünveren, B (2022). El transporte público gratuito gana terreno en Europa. Dw.com. https://p.dw.com/p/4CIyg
  47. Valdés, C., & López, M. E. (2010). DEL BRT AL BHLS: un enfoque europeo de los sistemas de transporte masivo en autobús. Actas del IX Congreso de Ingeniería del Transporte, Madrid.
  48. Wright, L., & Hook, W. (2010). Guía de planificación de sistemas BRT autobuses de tránsito rápido. Institute for Transportation and Development Policy (ITDP). https://www.academia.edu/38629154/Gu%C3%ADa_de_Planificaci%C3%B3n_de_Sistemas_BRT_Autobuses_de_Tr%C3%A1nsito_R%C3%A1pido
  49. Zamorano, C. (2006). Financiación de sistemas ferroviarios urbanos y metropolitanos. Ingeniería y Territorio, (76), 24-31. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/148589