Impact of digital technologies and sustainable strategies on the profitability of MSME in the tourism sector in Mexico
Published 2024-09-18
How to Cite
Abstract
Digitalization and sustainable development are crucial for the competitiveness of Mexican micro, small, and medium enterprises (MSME) to improve processes, gain competitive advantages and strive for an economic, environmental, and social balance of economic activities. This study focused on the Mexican tourism sector and aimed to analyze the impact of digitalization and sustainable development on the performance of these companies. It is based on a sample of 555 MSME and uses eight performance indicators as dependent variables: product quality, efficiency, customer satisfaction, readiness for change, sales growth, financial profitability, employee satisfaction, and absenteeism. Results coming from a logistic regression model show a direct and significant relationship between digitalization and sustainability strategies and most performance variables. This study suggests that the corporate sector, consultants, and government can incorporate these strategies to strengthen national businesses.
References
- Amato, C. N. (2021). Investigación en Responsabilidad Social Empresaria y Sustentabilidad Corporativa: evolución, tensiones actuales y perspectivas futuras. Cuadernos de Administración, 34, 1–19. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cao34.irsesc
- Ashari, H. A., Heidari, M., & Parvaresh, S. (2014). Improving SMTE’s business performance through strategic use of information communication technology: ICT and tourism challenges and opportunities. International Journal of Academic
- Research in Accounting, Finance and Management Sciences, 4(3), 1-20. http://dx.doi.org/10.6007/IJARAFMS/v4-i2/976
- Bárcenas, A. (21 de abril 2020). Dimensionar los efectos del COVID-19 para pensar en la reactivación. Secretaria ejecutiva de la Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://www.cepal.org/es/publicaciones/45445-dimensionar-efectos-covid-19-pensar-la-reactivacion
- Brun, L. (2022). La economía digital: cambios en la producción, la distribución y el consumo y retos para la legislación. Información Comercial Española, ICE: Revista de economía, (925), 139-152. https://doi.org/10.32796/ice.2022.925.7376
- Buenrostro, E. (2022). Propuesta de adopción de tecnologías asociadas a la industria 4.0 en las pymes mexicanas. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 10(24), 1-19. https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2022.24.81347
- Cano, M., Olivera, D., Balderrabano, J., & Pérez, G. (2013). Rentabilidad y competitividad en la PYME. Ciencia Administrativa, (2), 80-86.https://cienciaadministrativa.uv.mx/index.php/cadmiva/article/view/1661
- Carro-Suárez, J., Sarmiento-Paredes, S., & Roseno-Ortega, G. (2017). La cultura organizacional y la influencia en la sustentabilidad empresarial. La importancia de la cultura en la sustentabilidad empresarial. Estudios Gerenciales, 33(145), 352-365. https://doi.org/10.1016/j.estger.2017.11.006
- Castro, D. L., Portillo, R., García, D., Izaguirre, F., & Inzunza, P. C. (2022). Pronóstico de los recursos tangibles de las Pymes hoteleras del Municipio de Culiacán, Sinaloa, a través de sus prácticas sustentables. El Periplo Sustentable, (42), 494-533. https://rperiplo.uaemex.mx/article/view/14986
- Cataldo, A., Pino, G., & McQueen, R. J. (2019). Size matters: the impact of combinations of ICT assets on the performance of Chilean micro, small and medium enterprises. Information Technology for Development, 26(2), 292-315. https://doi.org/10.1080/02681102.2019.1684870
- Chase, C., García-Verdugo, J., & López, J. (2022). Principios del análisis económico de los mercados digitales. ICE, Revista de economía, 925, 11-26. https://doi.org/10.32796/ice.2022.925.7370
- Comisión Mundial sobre el Medio Ambiente y Desarrollo (CMMAD). (1987). Nuestro Futuro Común. Oxford University Press.
- Cunha, C., Kastenholz, E., & Carneiro, M. J. (2020). Entrepreneurs in rural tourism: Do lifestyle motivations contribute to management practices that enhance sustainable entrepreneurial ecosystems?. Journal of Hospitality and Tourism Management, 44, 215–226. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.06.007
- Dadhich, M., Purohit, H., & Bhasker, A. A. (2021). Determinants of green initiatives and operational performance for manufacturing SMEs. Materials Today: Proceedings, 46, 10870–10874. https://doi.org/10.1016/j.matpr.2021.01.889
- De la Fuente, A., Arruñada, B., Balletbó, A., Bonet, A., Coronil, A., Díez, J. R., Morán, M. J., Pich, V., Perelli, O., Pizarro, M., Rebollar, R., Rodríguez, D., & Sastre, E. (2022). Programas de fomento de la digitalización de las Pyme en el Plan de Recuperación: lógica, diseño y planes para el seguimiento y análisis de sus resultados (No. eee2022-06). FEDEA. https://documentos.fedea.net/pubs/eee/2022/eee2022-06.pdf
- Delgado, A (2016). Digitalizate: Cómo digitalizar tu empresa. ECOE Ediciones. https://www.ecoeediciones.mx/wp-content/uploads/2016/09/Digitalizate-1ra-Edici%C3%B3n.pdf
- Epstein, M. J., & Roy, M. (2003). Making the business case for sustainability. Journal of Corporate Citizenship 9(1), 79-96. https://www.jstor.org/stable/jcorpciti.9.79
- Estrada, R., García, D., & Sánchez, V. G. (2009). Factores determinantes del éxito competitivo en la Pyme: Estudio Empírico en México. Revista Venezolana de Gerencia, 14(46), 169-182. https://doi.org/10.31876/revista.v14i46.10528
- Fernández-Portillo, A., Sánchez-Escobedo, M. C., & Almodóvar-González, M. (2020). Análisis del impacto de la innovación, las TIC y el clima empresarial sobre los ingresos de las PYMES. Revista Internacional de Organizaciones (24), 183–209. https://doi.org/10.17345/rio24.183-209
- Filipiak, B. Z., Dylewski, M., & Kalinowski, M. (2020). Economic development trends in the EU tourism industry. Towards the digitalization process and sustainability. Quality & Quantity, 57, 1-26. https://doi.org/10.1007/s11135-020-01056-9
- García-Solarte, M., García-Pérez-de-Lema, D., Madrid-Guijarro, A. (2012). Caracterización del comportamiento de las Pymes según el género del gerente: un estudio empírico. Cuadernos de Administración, 28(47) 37-53. https://doi.org/10.25100/cdea.v28i47
- Gaviria-Marin, M., Matute-Vallejo, J., & Baier-Fuentes, H. (2021). The effect of ICT and higher-order capabilities on the performance of Ibero-American SMEs. Computational and Mathematical Organization Theory, 27, 414-450. https://link.springer.com/article/10.1007/s10588-021-09333-0
- Gërguri‐Rashiti, S., Ramadani, V., Abazi‐Alili, H., Dana, L. P., & Ratten, V. (2017). ICT, innovation and firm performance: the transition economies context. Thunderbird International Business Review, 59(1), 93-102. https://doi.org/10.1002/tie.21772
- Giles, C. A. (2020). Recomendaciones para las MiPymes ¿Qué hacer para sobrevivir a la pandemia del Covid-19?. Instituto Belisario Domínguez Senado de la República, (86), 1-13. http://bibliodigitalibd.senado.gob.mx/bitstream/handle/123456789/4845/Nota86_RecomendacionesMipyme%20vf.pdf?sequence=5
- Gkoumas, A. (2019). Evaluating a standard for sustainable tourism through the lenses of local industry. Heliyon, 5(11). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e02707
- Gobierno de México (10 de febrero de 2023). Firma del compromiso Nacional por un turismo sustentable para el desarrollo. https://www.gob.mx/sectur/articulos/firma-del-compromiso-nacional-por-un-turismo-sustentable-para-el-desarrollo
- Gómez, J., López-Valeiras, E., & González, M. B. (2014). Sistemas de control de gestión, rendimiento de la capacidad innovadora y certificaciones ISO: Modelando sus efectos sobre el rendimiento organizacional. Revista Galega de Economía, 23(1), 245–270. https://doi.org/10.15304/rge.23.1.2466
- Hagsten, E., & Kotnik, P. (2017). ICT as facilitator of internationalisation in small-and medium-sized firms. Small Business Economics, 48, 431- 446. https://doi.org/10.1007/s11187-016-9781-2
- Heavin, C., & Power, D. J. (2018). Challenges for digital transformation–towards a conceptual decision support guide for managers. Journal of Decision Systems, 27(1), 38-45. https://doi.org/10.1080/12460125.2018.1468697
- Hoyos-Chaverra, J. A., & Valencia-Arias, A. (2012). El papel de las TIC en el entorno organizacional de las Pymes. Trilogía, Ciencia, Tecnología, Sociedad, 4(7), 105-122. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3528671
- Hudson, M., Smart, A., & Bourne, M. (2001). Theory and practice in SME performance measurement systems. International Journal of Operations & Production Management, 21(8), 1096–1115. https://doi.org/10.1108/EUM0000000005587
- Huerta, P., Contreras, S., Almodóvar, P., & Navas, J. (2010). Influencia del tamaño empresarial sobre los resultados: un estudio comparativo entre empresas chilenas y españolas. Revista Venezolana de Gerencia, 15(50), 207-230. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-99842010000200003
- Hung, N. T. (2023). Green investment, financial development, digitalization and suZA5p economic sustainability in Vietnam: Evidence from a quantile-on-quantile regression and wavelet coherence. Technological Forecasting and Social Change, 186, 122185. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2022.122185
- Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (8 de marzo, 2023). [Consulta de indicadores sociodemográficos y económicos por área geográfica]. https://www.inegi.org.mx/
- Kumar, A., & Ayedee, N. (2020). Technology adoption: a solution for smes to overcome problems during covid- 19. Academy of Marketing Studies Journal 25(1), 1-16. https://www.abacademies.org/articles/technology-adoption-a-solution-for-smes-to-overcome-problems-during-covid19-9830.html
- Loiacono, G., & Rulli, E. (2022). ResTech: innovative technologies for crisis resolution. Journal of Banking Regulation, 23(3), 227-243. https://doi.org/10.1057/s41261-021-00154-4
- Macharia, S., Wang, D., & Leparan, S. (2019). Impact of information technology innovation on firm performance in Kenya. Information Technology for Development, 26(2) 316-345. https://doi.org/10.1080/02681102.2019.1573717
- Maldonado, G., Martínez, M. C., García, D., Aguilera, L., & González, M. (2010). La influencia de las TICs en el rendimiento de la PyME de Aguascalientes. Investigación y Ciencia, 18(47), 57-65. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67413393008
- Moctezuma, P., López, S., & Mungaray, A. (2017). Innovación y desarrollo: programa de estímulos a la innovación Regional en México. Revista Problemas del Desarrollo, 48(191), 133-159. https://doi.org/10.22201/iiec.20078951e.2017.191
- Jovanović, S. (2019). Green hotels as a new trend in the function of sustainable development and competitiveness improvement. Economics of Sustainable Development, 3(1), 1-7. https://doi.org/10.5937/ESD1901001J
- Kilipiris, F., & Zardava, S. (2012). Developing sustainable tourism in a changing environment: issues for the tourism enterprises (travel agencies and hospitality enterprises). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 44, 44-52. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.003
- Kornilaki, M., & Font, X. (2019). Normative influences: How socio-cultural and industrial norms influence the adoption of sustainability practices. A grounded theory of Cretan, small tourism firms. Journal of Environmental Management, 230, 183–189. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2018.09.064
- Larios-Francia, R. P., & Ferasso, M. (2023). The Relationship Between Innovation and Performance in MSMEs: The Case of the Wearing Apparel Sector in Emerging Countries. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 9(1), 100018. https://doi.org/10.1016/j.joitmc.2023.100018
- Malik, A., Sharma, P., Vinu, A., Karakoti, A., Kaur, K., Gujral, H. S., Munjal, S., & Laker, B. (2022). Circular economy adoption by SMEs in emerging markets: Towards a multilevel conceptual framework. Journal of Business Research, 142, 605–619. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.12.076
- Martínez, A. M., Edilson, M., & Velásquez, O. (2022). Evaluación de las decisiones financieras operacionales que generan flujo de caja en las MIPYMES. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 34, 60-82. https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.5524
- Martucci, O., Acampora, A., Arcese, G., & Poponi, S. (2020). The development of smart tourism destinations through the integration of ICT innovations in SMEs of the commercial sector: practical experience from central Italy. En J. M. Palma-Ruíz, J. M. Saiz-Álvarez & Á. Herrero-Crespo, Handbook of research on smart territories and entrepreneurial ecosystems for social innovation and sustainable growth (pp. 124-151). IGI Global Disseminator of Knowledge. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-2097-0.ch008
- Matt, C., Hess, T., & Benlian, A. (2015). Digital transformation strategies. Business & Information Systems Engineering, 57(5), 339-343. https://doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5
- Morozov, M., & Morozova, N. (2022). Innovative solutions in the tourism and hospitality industry to ensure sustainable development in a new normality. Anais Brasileiros de Estudos Turísticos. https://doi.org/10.5281/zenodo.7151259
- Nguyen, T. Q. T., Johnson, P., & Young, T. (2022). Networking, coopetition and sustainability of tourism destinations. Journal of Hospitality and Tourism Management, 50, 400–411. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2022.01.003
- Núñez, J. E. (2020). El rol de las tecnologías de información y comunicación en las MiPyMEs. Aproximación metodológica. Daena: International Journal of Good Conscience, 11(2018), 1-13. http://www.spentamexico.org/v15-n3/A11.15(3)1-13.pdf
- Organización de las Naciones Unidas (ONU). (8 de marzo de 2023). Transformar nuestro mundo: La agenda 2030 para el desarrollo sostenible. http://unctad.org/meetings/es/SessionalDocuments/ares70d1_es.pdf
- Piscitello, L., & Sgobbi, F. (2003). SMEs in the New Economy — Evidence from Selected Italian Districts. Competition & Change, 7(1), 61–78. https://doi.org/10.1080/1024529032000093370
- Purba, M. I., Simanjutak, D. C. Y., Malau, Y. N., Sholihat, W., & Ahmadi, E. A. (2021). The effect of digital marketing and e-commerce on financial performance and business sustainability of MSMEs during COVID-19 pandemic in Indonesia. International Journal of Data and Network Science, 5(3), 275-282. https://doi.org/10.5267/j.ijdns.2021.6.006
- Rasjid, R. D. A. (2022). The influence of financial literacy on intentions to increase the performance and sustainability of msmes during the covid-19 pandemic in bulukumba. Journal of Applied Managerial Accounting, 6(1), 132-145. https://doi.org/10.30871/jama.v6i1.3600
- Reyes, J. (2021). Cultura organizacional para la sostenibilidad empresarial. Cooperativismo y Desarrollo, 9(3), 808-830. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2310-340X2021000300808&script=sci_arttext
- Rumiche, M. E., & Solis, B. P. (2021). Los efectos positivos y negativos en el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación en educación. Hamut´ay, 8(1), 23-32. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v8i1.2233
- Saavedra, M. L., & Hernández, Y. (2008). Caracterización e importancia de las MIPYMES en Latinoamérica. Actualidad Contable FACES, 11(17), 122-134. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=25711784011
- Saavedra, M. L., & Tapia, B. (2013). El uso de las tecnologías de información y comunicación TIC en las micro, pequeñas y medianas empresas (MIPyME) industriales mexicanas. Enl@ce Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 10(1), 85-104. https://www.redalyc.org/pdf/823/82326270007.pdf
- Sánchez-Rodríguez, G., & Anzola-Morales, O. (2021). Desarrollo y sostenibilidad: una discusión vigente en el sector turístico. Letras Verdes, Revista Latinoamericana de Estudios Socioambientales, (29), 29-47. https://doi.org/10.17141/letrasverdes.29.2021.4702
- Singgalen, Y., & Timisela, M. (2021). Tourism SME's competitive advantages through ICT based community: The role of GenPI in eastern Indonesia. Journal of Indonesian Tourism and Development Studies, 9(1), 38-50. https://doi.org/10.21776/ub.jitode.2021.009.01.05
- Sharfina, F. H., & Mahendrawathi, E. R. (2019). Antecedent and business process management non-technical capabilities in social media implementation for micro, small and medium enterprises: a conceptual model. Procedia Computer Science, 161, 114-1121. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.11.223
- Stubbs, W., & Cocklin, C. (2008). Conceptualizing a “sustainability business model”. Organization & Environment, 21(2), 103-127. https://doi.org/10.1177/1086026608318042
- Suárez, V. M. (2021). Evaluación del impacto del uso de las TICS en la productividad de la PYME constructora de Puebla. Revista de la Alta Tecnología y Sociedad, 13(1), 28–41. https://static1.squarespace.com/static/55564587e4b0d1d3fb1eda6b/t/604bc9951d9d292ac3b26814/1615579542846/SUAREZ.ZAMORA+-+ATS+2021+V13N1+-+28-41.pdf
- Surya, B., Menne, F., Sabhan, H., Suriani, S., Abubakar, H., & Idris, M. (2021). Economic growth, increasing productivity of smes, and open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(1), 1–37. https://doi.org/10.3390/joitmc7010020
- Svetlacic, R. (2016). Aspects of sustainable development of small and family hotels. 14th International Scientific Conference on Economic and Social Development, 13-14 May, Belgrade, Serbia.
- Taruté, A., & Gatautis, R. (2014). ICT impact on SMEs performance. Procedia Social and Behavioral Sciences, 110, 1218–1225. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.968
- Teece, D. J. (2018). Business models and dynamic capabilities. Long Range Planning, 51(1), 40–49. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2017.06.007
- Torres, A. R., Carrera, M. M., & Partida, A. (2022). Factores que influyen en las MiPyMES en tiempos de Covid-19. Vincula Tégica, 7(2), 94–112. http://doi.org/10.29105/vtga7.1-87
- Venkatraman, N., & Ramanujam, V. (1986). Measurement of business performance in strategy research: a comparison of approaches. Academy of Management Review, 11(4), 801–814. https://doi.org/10.2307/258398
- Uribe, C. I., & Sabogal, D. F. (2021). Marketing digital en micro y pequeñas empresas de publicidad de Bogotá. Revista Universidad Y Empresa, 23(40), 100-121. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.8730
- Zhang, L., & Zhang, J. (2018). Perception of small tourism enterprises in Lao PDR regarding social sustainability under the influence of social network. Tourism Management, 69, 109-120. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.05.012