Published 2025-07-02
How to Cite
Abstract
Online social support occurs through interaction in sociodigital networks. The aim of this study was to design and evaluate an explanatory model of the effect of e-support on subjective well-being in Mexican population. A non-experimental, cross-sectional study was carried out using data from a national survey on subjective well-being, which is used to learn about people's well-being and social progress under the guidelines issued by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). Based on a correlation and multiple regression analysis, a path analysis was carried out to evaluate the proposed theoretical model, which adjusted satisfactorily, although it explained a low proportion of the variance of subjective well-being.
References
- Acevedo, M. T., Ramírez-Pereira, M., Ramírez-Correa, P., & Ramírez-Santana, M. (2021). Percepciones de personas mayores chilenas respecto del uso de las redes sociales digitales y su relación con el bienestar subjetivo, en contexto de pandemia SARS CoV-2. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 48(02), 518-534. https://www.scribd.com/document/673114077/Percepciones-de-personas-mayores-chilenas-respecto-del-uso-de-las-redes-sociales-digitales-y-su-relacion-con-el-bienestar-subjetivo-en-contexto-de-pa
- Arampatzi, E., Burger, M. J., & Novik, N. (2018). Social network sites, individual social capital and happiness. Journal of Happiness Studies, 19, 99-122. https://doi.org/10.1007/s10902-016-9808-z
- Barra, E. (2004). Apoyo social, estrés y salud. Psicología y Salud, 14(2), 237-243. https://psicologiaysalud.uv.mx/index.php/psicysalud/article/view/848/1562
- Castro-Morales, C., & Corredor-Aristizábal, J. (2016). Interacción de adultos mayores en redes sociales virtuales (Facebook) y relación con el bienestar subjetivo. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 9(2), 61-70. https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/rip.9205
- Chnaider, J., Santos-Vitti, L, & de Cássia, T. (2022). Effects of Social Media Use on Life Satisfaction, Optimism, and Affect. Revista de Psicología, 31(2), 1-11. http://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2022.57702
- Colley, R. C., Bushnik, T., & Langlois, K. (2020). Exercise and screen time during the COVID-19 pandemic. Health Reports, 31(6), 3–11. https://doi.org/10.25318/82-003-x202000600001-eng
- DataReportal (2024). [Digital 2024: Mexico]. https://datareportal.com/reports/digital-2024-mexico
- Diener, E. (2009). Subjective well-being. En E. Diener (ed.), The Science of Well-Being (pp. 11-58). Springer. https://doi.org/10.1007/978-90-481-2350-6_2
- Dogliotti, C., González-Insua, F., Botero, C., & Delfino, G. (2020). Uso y frecuencia de conexión a internet y bienestar subjetivo en jóvenes argentinos. Revista Psicología UNEMI, 4(7), 74-87. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol4iss7.2020pp74-87p
- Fernandes, B., Biswas, U., Tan-Mansukhani, R., Vallejo, A., & Essau, C. (2021). The impact of COVID-19 lockdown on internet use and escapism in adolescents. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(3), 59-65. https://doi.org/10.21134/rpcna.2020.mon.2056
- Instituto Federal de Telecomunicaciones (IFT). (2019). Uso de las TIC y actividades por internet en México. México: CDMX. https://www.ift.org.mx/sites/default/files/contenidogeneral/estadisticas/usodeinternetenmexico_0.pdf
- Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2021). Encuesta de Bienestar Autorreportado. https://www.inegi.org.mx/programas/enbiare/2021/
- Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modelling. Guilford Publications. https://dl.icdst.org/pdfs/files4/befc0f8521c770249dd18726a917cf90.pdf
- Laino, N. (2023). Redes que cuentan. Revisión sistemática sobre el bienestar subjetivo y el apoyo social percibido en la adolescencia. Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara, 8, 1-17. https://doi.org/10.32351/rca.v8.337
- Maier, C., Laumer, S., Eckhardt, A., & Weitzel, T. (2014). Giving too much social support: social overload on social networking sites. European Journal of Information systems, 24(5), 1-18. https://doi.org/10.1057/ejis.2014.3
- Mosqueda, A., Mendoza, S., Aravena, J., & Barriga, O. (2015). Validez y confiabilidad de una escala de apoyo social percibido en población adolescente. Enfermería Global, (39), 125-136. https://scielo.isciii.es/pdf/eg/v14n39/docencia1.pdf
- Ochoa, F. Z., & Barragán, M. (2022). El uso en exceso de las redes sociales en medio de la pandemia. ACADEMO, 9(1), 85-92. https://doi.org/10.30545/academo.2022.ene-jun.8
- Odgers, C. L., & Jensen, M. R. (2020). Adolescent mental health in the digital age: Facts, fears, and future directions. Journal of Child and Adolescent Psychiatry, 61(3), 336–348. https://doi.org/10.1111/jcpp.13190
- Organización Mundial de la Salud (OMS). (2003). Social determinants of health. The solid facts. https://iris.who.int/handle/10665/326568
- Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2014). Iniciativa para una vida mejor. https://www.oecdbetterlifeindex.org/es/topics/life-satisfaction-es/
- Pasquel-López, C., & Valerio-Ureña, G. (2021). Contagio emocional en las redes sociales: el caso de COVID-19 en Facebook. Linguagem e Tecnologia, 14(1). https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.29080
- Pérez, E., Medrano, L. A., & Sánchez, J. (2013). El Path Analysis: conceptos básicos y ejemplos de aplicación. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 5(1), 52-66. https://www.redalyc.org/pdf/3334/333427385008.pdf
- Rodríguez-Hernández, G. (2019). The eudemonic and hedonic role of happiness in a population with high levels of life satisfaction. Revista de Psicología Social, 34(2). https://doi.org/10.1080/02134748.2019.1576323
- Rodríguez-Hernández, G., Juárez, C. S., & Rodríguez, O. M. (2020). Modelando el florecimiento: bienestar hedónico, apoyo social, afrontamiento activo y vida rural. Revista Internacional de Salud, Bienestar y Sociedad, 6(2), 1-11. https://doi.org/10.18848/2474-5219/CGP/v06i02/1-11
- Rodríguez-Hernández, G., Juárez, L., Bartolo, A., & Cano, P. (2022). Internet y su praxis en la vida cotidiana. Una mirada psicosocial. En O. Rodríguez, M. Andrade, & S. Melo (coords), Las TIC en su dimensión comunicativa y cultural, 141-168. UACM.
- Sánchez-Cánovas, J. (2013). Manual escala de bienestar psicológico. TEA. https://web.teaediciones.com/ebp-escala-de-bienestar-psicologico.aspx
- Sarason, I. G., Levine, H. M., Basham, R. B., & Sarason, B. R. (1983). Assesing social support: the social support questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 44(1), 127-189. https://doi.org/10.1037/0022-3514.44.1.127
- Stieger, S., Lewetz, D., & Swami, V. (2021). Emotional well-being under conditions of lockdown: an experience sampling study in Austria during the COVID-19 pandemic. Journal of Happiness Studies, 22, 2703-2720. https://doi.org/10.1007/s10902-020-00337-2
- Valerio, U. G., & Serna, V. R. (2018). Redes sociales y bienestar psicológico del estudiante universitario. Revista electrónica de investigación educativa, 20(3), 19-28. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1796
- Vega, O. M., & González, D. S. (2009). Apoyo social: elemento clave en el afrontamiento de la enfermedad crónica. Enfermería Global, 8(2), 1-11. https://doi.org/10.6018/eglobal.8.2.66351
- Wright, K., Johnson, A., Bernard, D., & Averbeck, J. (2011). Computer-mediated social support: promises and pitfalls for individuals coping with health concerns. En T. L. Thompson, R. Parrott, J. F. Nussbaum (eds.), The Routledge Handbook of Health Communication, chap. 22. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203846063
- Zhou, M., & Zhang, X. (2019). Online social networking and subjective well-being: mediating effects of envy and fatigue. Computers & Education, 140. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103598