Vol. 35 (2025): Volumen 35
Artículos de Investigación

Effect of online social support on subjective well-being

GABRIELA RODRIGUEZ HERNANDEZ
Universidad Autónoma del Estado de México
Olga Margarita Rodríguez Cruz
Universidad Autónoma de la Ciudad de México
Carlos Saúl Juárez Lugo
Universidad Autónoma del Estado de México

Published 2025-07-02

How to Cite

Rodríguez Hernández, G., Rodríguez Cruz, O. M., & Juárez Lugo, C. S. (2025). Effect of online social support on subjective well-being. Acta Universitaria, 35, 1–11. https://doi.org/10.15174/au.2025.4137

Abstract

Online social support occurs through interaction in sociodigital networks. The aim of this study was to design and evaluate an explanatory model of the effect of e-support on subjective well-being in Mexican population. A non-experimental, cross-sectional study was carried out using data from a national survey on subjective well-being, which is used to learn about people's well-being and social progress under the guidelines issued by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). Based on a correlation and multiple regression analysis, a path analysis was carried out to evaluate the proposed theoretical model, which adjusted satisfactorily, although it explained a low proportion of the variance of subjective well-being.

References

  1. Acevedo, M. T., Ramírez-Pereira, M., Ramírez-Correa, P., & Ramírez-Santana, M. (2021). Percepciones de personas mayores chilenas respecto del uso de las redes sociales digitales y su relación con el bienestar subjetivo, en contexto de pandemia SARS CoV-2. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 48(02), 518-534. https://www.scribd.com/document/673114077/Percepciones-de-personas-mayores-chilenas-respecto-del-uso-de-las-redes-sociales-digitales-y-su-relacion-con-el-bienestar-subjetivo-en-contexto-de-pa
  2. Arampatzi, E., Burger, M. J., & Novik, N. (2018). Social network sites, individual social capital and happiness. Journal of Happiness Studies, 19, 99-122. https://doi.org/10.1007/s10902-016-9808-z
  3. Barra, E. (2004). Apoyo social, estrés y salud. Psicología y Salud, 14(2), 237-243. https://psicologiaysalud.uv.mx/index.php/psicysalud/article/view/848/1562
  4. Castro-Morales, C., & Corredor-Aristizábal, J. (2016). Interacción de adultos mayores en redes sociales virtuales (Facebook) y relación con el bienestar subjetivo. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 9(2), 61-70. https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/rip.9205
  5. Chnaider, J., Santos-Vitti, L, & de Cássia, T. (2022). Effects of Social Media Use on Life Satisfaction, Optimism, and Affect. Revista de Psicología, 31(2), 1-11. http://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2022.57702
  6. Colley, R. C., Bushnik, T., & Langlois, K. (2020). Exercise and screen time during the COVID-19 pandemic. Health Reports, 31(6), 3–11. https://doi.org/10.25318/82-003-x202000600001-eng
  7. DataReportal (2024). [Digital 2024: Mexico]. https://datareportal.com/reports/digital-2024-mexico
  8. Diener, E. (2009). Subjective well-being. En E. Diener (ed.), The Science of Well-Being (pp. 11-58). Springer. https://doi.org/10.1007/978-90-481-2350-6_2
  9. Dogliotti, C., González-Insua, F., Botero, C., & Delfino, G. (2020). Uso y frecuencia de conexión a internet y bienestar subjetivo en jóvenes argentinos. Revista Psicología UNEMI, 4(7), 74-87. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol4iss7.2020pp74-87p
  10. Fernandes, B., Biswas, U., Tan-Mansukhani, R., Vallejo, A., & Essau, C. (2021). The impact of COVID-19 lockdown on internet use and escapism in adolescents. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(3), 59-65. https://doi.org/10.21134/rpcna.2020.mon.2056
  11. Instituto Federal de Telecomunicaciones (IFT). (2019). Uso de las TIC y actividades por internet en México. México: CDMX. https://www.ift.org.mx/sites/default/files/contenidogeneral/estadisticas/usodeinternetenmexico_0.pdf
  12. Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2021). Encuesta de Bienestar Autorreportado. https://www.inegi.org.mx/programas/enbiare/2021/
  13. Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modelling. Guilford Publications. https://dl.icdst.org/pdfs/files4/befc0f8521c770249dd18726a917cf90.pdf
  14. Laino, N. (2023). Redes que cuentan. Revisión sistemática sobre el bienestar subjetivo y el apoyo social percibido en la adolescencia. Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara, 8, 1-17. https://doi.org/10.32351/rca.v8.337
  15. Maier, C., Laumer, S., Eckhardt, A., & Weitzel, T. (2014). Giving too much social support: social overload on social networking sites. European Journal of Information systems, 24(5), 1-18. https://doi.org/10.1057/ejis.2014.3
  16. Mosqueda, A., Mendoza, S., Aravena, J., & Barriga, O. (2015). Validez y confiabilidad de una escala de apoyo social percibido en población adolescente. Enfermería Global, (39), 125-136. https://scielo.isciii.es/pdf/eg/v14n39/docencia1.pdf
  17. Ochoa, F. Z., & Barragán, M. (2022). El uso en exceso de las redes sociales en medio de la pandemia. ACADEMO, 9(1), 85-92. https://doi.org/10.30545/academo.2022.ene-jun.8
  18. Odgers, C. L., & Jensen, M. R. (2020). Adolescent mental health in the digital age: Facts, fears, and future directions. Journal of Child and Adolescent Psychiatry, 61(3), 336–348. https://doi.org/10.1111/jcpp.13190
  19. Organización Mundial de la Salud (OMS). (2003). Social determinants of health. The solid facts. https://iris.who.int/handle/10665/326568
  20. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2014). Iniciativa para una vida mejor. https://www.oecdbetterlifeindex.org/es/topics/life-satisfaction-es/
  21. Pasquel-López, C., & Valerio-Ureña, G. (2021). Contagio emocional en las redes sociales: el caso de COVID-19 en Facebook. Linguagem e Tecnologia, 14(1). https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.29080
  22. Pérez, E., Medrano, L. A., & Sánchez, J. (2013). El Path Analysis: conceptos básicos y ejemplos de aplicación. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 5(1), 52-66. https://www.redalyc.org/pdf/3334/333427385008.pdf
  23. Rodríguez-Hernández, G. (2019). The eudemonic and hedonic role of happiness in a population with high levels of life satisfaction. Revista de Psicología Social, 34(2). https://doi.org/10.1080/02134748.2019.1576323
  24. Rodríguez-Hernández, G., Juárez, C. S., & Rodríguez, O. M. (2020). Modelando el florecimiento: bienestar hedónico, apoyo social, afrontamiento activo y vida rural. Revista Internacional de Salud, Bienestar y Sociedad, 6(2), 1-11. https://doi.org/10.18848/2474-5219/CGP/v06i02/1-11
  25. Rodríguez-Hernández, G., Juárez, L., Bartolo, A., & Cano, P. (2022). Internet y su praxis en la vida cotidiana. Una mirada psicosocial. En O. Rodríguez, M. Andrade, & S. Melo (coords), Las TIC en su dimensión comunicativa y cultural, 141-168. UACM.
  26. Sánchez-Cánovas, J. (2013). Manual escala de bienestar psicológico. TEA. https://web.teaediciones.com/ebp-escala-de-bienestar-psicologico.aspx
  27. Sarason, I. G., Levine, H. M., Basham, R. B., & Sarason, B. R. (1983). Assesing social support: the social support questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 44(1), 127-189. https://doi.org/10.1037/0022-3514.44.1.127
  28. Stieger, S., Lewetz, D., & Swami, V. (2021). Emotional well-being under conditions of lockdown: an experience sampling study in Austria during the COVID-19 pandemic. Journal of Happiness Studies, 22, 2703-2720. https://doi.org/10.1007/s10902-020-00337-2
  29. Valerio, U. G., & Serna, V. R. (2018). Redes sociales y bienestar psicológico del estudiante universitario. Revista electrónica de investigación educativa, 20(3), 19-28. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1796
  30. Vega, O. M., & González, D. S. (2009). Apoyo social: elemento clave en el afrontamiento de la enfermedad crónica. Enfermería Global, 8(2), 1-11. https://doi.org/10.6018/eglobal.8.2.66351
  31. Wright, K., Johnson, A., Bernard, D., & Averbeck, J. (2011). Computer-mediated social support: promises and pitfalls for individuals coping with health concerns. En T. L. Thompson, R. Parrott, J. F. Nussbaum (eds.), The Routledge Handbook of Health Communication, chap. 22. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203846063
  32. Zhou, M., & Zhang, X. (2019). Online social networking and subjective well-being: mediating effects of envy and fatigue. Computers & Education, 140. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103598