Vol. 34 (2024)
Artículos de Investigación

Attitude toward statistics of University Students of a private IES in the Southeast of Mexico

Gudiel Roblero Mazariegos
Universidad Linda Vista
Isaac Pérez Moreno
Universidad Linda Vista

Published 2024-12-04

How to Cite

Roblero Mazariegos, G., & Pérez Moreno, I. (2024). Attitude toward statistics of University Students of a private IES in the Southeast of Mexico. Acta Universitaria, 34, 1–10. https://doi.org/10.15174/au.2024.4192

Abstract

Statistics classes contribute to the development of university students' skills, whereas their perception of teaching can influence both their learning and institutional decisions. Therefore, the objective of this study was to analyze students’ attitude towards statistics at a private university in Southeast Mexico. This was a cross-sectional, descriptive study, considering a sample of 111 students; the data was collected using the Attitude towards Statistics Scale, with Likert type responses. The instrument was applied electronically, and the data were analyzed with Jamovi. Findings indicated a medium level (M=3.21) of attitude towards statistics and significant differences regarding fear towards it, according to the area of ​​knowledge, as well as the perception of need in the profession and positive and active predisposition by gender. The literature shows different scenarios of attitude towards statistics, and some of them coincide with the findings of the present study.

References

  1. Abbiati, N. N., Fabrizio, M. C., López, M. V., Pérez, A., Plencovich, M. C., & Cueto, G. (2021). Actitudes relacionadas con el desempeño en estadística en carreras universitarias en argentina. Statistics Education Research Journal, 20(2), 1-12. https://doi.org/https://doi.org/10.52041/serj.v20i2.356
  2. Alonso, J., Alonso, A., Valera, M. M., & Cuevas, L. (2022). Aprendizaje estadístico basado en niveles de investigación. Revista Educación, 46(1), 1-17. http://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.45425
  3. Arteaga, P., Díaz-Levicoy, D., & Batanero, C. (2020). Chilean primary school children’s understanding of statistical graphs. Acta Scientiae, 22(5), 2–24. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.5884
  4. Auliya, R. N. (2019). Can Mathematics and Statistics Perception Explain Students’ Statistical Literacy? JRAMathEdu Journal of Research and Advances in Mathematics Education, 3(2), 86-96. https://doi.org/10.23917/jramathedu.v3i2.5983
  5. Blanco, A. (2018). Directrices y recursos para la innovación en la enseñanza de la Estadística en la universidad: una revisión documental. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 16(1), 251-267. https://doi.org/10.4995/redu.2018.9372
  6. Castillo, V. (2020). Enseñanza de la estadística inferencial mediante una aplicación móvil. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 23(2), 233–258. https://doi.org/10.12802/relime.20.2324
  7. Emmioǧlu, E., & Capa-Aydin, Y. (2012). Attitudes and achievement in statistics: a meta-analysis study. Statistics Education Research Journal, 11(2), 95-102. https://doi.org/10.52041/serj.v11i2.332
  8. Everson, M., Zieffler, A., & Garfield, J. (2008). Implementing new reform guidelines in teaching introductory college statistics courses. Teaching Statistics, 30(3), 66–70. https://doi.org/10.1111/j.1467-9639.2008.00331.x
  9. García, J. I., Encarnación, E. J., & Arredondo, E. H. (2020). Exploración de la comprensión gráfica de estudiantes de secundaria. IE Revista De Investigación Educativa De La REDIECH, (11), e925. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8103305
  10. García, J. I., Imilpán, I. A., Fernández, N. A., & Arredondo, E. H. (2019). Comprensión de una tabla estadística por estudiantes universitarios en México y Chile. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, 14, 1–16. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2019.e62811
  11. Gopal, K., Salim, N. R., & Ayub, A. F. M. (2019). Fuzzy conjoint model in describing Malaysian undergraduates’ perceptions of statistics classroom engagement. In AIP Conference Proceedings, 2184. https://doi.org/10.1063/1.5136370
  12. Herrera, H., Tovar, T., & Ávila, J. H. (2021). Actitud hacia la estadística en estudiantes de educación media y universitaria según el sexo. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 51, 153–168. https://doi.org/10.17227/ted.num51-11799
  13. Landa, M. (2016). Actitud hacia la estadística por parte de los estudiantes de Medición Psicológica de la UNAH, 2015. Revista Ciencia y Tecnología, (17). https://doi.org/10.5377/rct.v0i17.2681
  14. Levpušček, M. P., & Cukon, M. (2022). That old devil called ‘Statistics’: statistics anxiety in university students and related factors. Center for Educational Policy Studies Journal, 12(1), 147–168. https://doi.org/10.26529/cepsj.826
  15. Lino, M., & Chaparro, R. (2022). Revisión sistemática del uso de tecnología para la enseñanza-aprendizaje de la estadística. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (12), 175-199. https://doi.org/10.6018/riite.501531
  16. Lorenzo, G., & Juan, P. (2017). La Estadística en Educación Secundaria y Grados de Ciencias Sociales (Relaciones Laborales y Recursos Humanos y Gestión y Administración Pública). Necesidades, perfiles y realidades. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 15(1), 105-125. https://doi.org/10.4995/redu.2017.5988
  17. Male, H., & Lumbantoruan, J. H. (2021). Students’ perceptions and attitudes towards statistics. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 507–513. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210615.095
  18. Medina, E. J., Muñiz, J. L., Guzmán, D. S., & Holguín, A. (2022). Recursos y estrategias para la enseñanza de la estadística y la analítica de datos en la educación superior. Formación Universitaria, 15(3), 61–68. https://doi.org/10.4067/s0718-50062022000300061
  19. Molina, E., Contreras, J., & Contreras, J. M. (2021). Nivel de lectura gráfica de futuros profesores de Educación Primaria como componente de la cultura estadística. PNA, 15(3), 137-158. https://doi.org/10.30827/pna.v15i3.15271
  20. Moral, J., González, M. T., Landero, R., & Quezada, L. (2021). Validación del modelo de cinco factores de la Escala de Actitud hacia la Estadística en estudiantes mexicanos de psicología. Interdisciplinaria, 38(1), 133–148. http://doi.org/10.16888/interd.2021.38.1.9
  21. Ramos, L. F. (2019). La educación estadística en el nivel universitario: retos y oportunidades. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(2), 67- 82. http://doi.org/10.19083/ridu.2019.1081
  22. Reyes, I., Fonseca, S., & Gómez, M. Á. (2021). Percepción de estudiantes universitarios sobre su formación académica en matemática y estadística. Ikastorratza.e-Journal on Didactics, 26, 116–132. https://doi.org/10.37261/26_alea/6
  23. Rodríguez-Santero, J., & Gil-Flores, J. (2019). Actitudes hacia la estadística en estudiantes de Ciencias de la Educación. Propiedades psicométricas de la versión española del Survey Of Attitudes Toward Statistics (SATS-36). RELIEVE, 25(1), 1-17. http://doi.org/10.7203/relieve.25.1.12676
  24. Rubio, M., Sánchez-Ronco, M., Mohedano, R., & Hernando, A. (2018). The impact of participatory teaching methods on medical students’ perception of their abilities and knowledge of epidemiology and statistics. PLoS ONE, 13(8), e0202769. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0202769
  25. Salcedo, A., González, J., & González, J. (2021). Lectura e interpretación de gráficos estadísticos, ¿cómo lo hace el ciudadano?. Paradigma, 42(1), 61-88. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2021.p61-88.id1018
  26. Sánchez, A. (2019). Uso de programas estadísticos libres para el análisis de datos: Jamovi, Jasp y R. Revista Perspectiva, 20(1), 112–114. https://doi.org/10.33198/rp.v20i1.00026
  27. Sánchez, E., & Stradi, S. (2020). Innovación en el aprendizaje mediante la implementación del recurso tecnológico BigBlueButton en cursos de estadística universitaria en la UNED, Costa Rica. Innovaciones Educativas, 22(33), 106–123. https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.2875
  28. Santabárbara, J., & Lasheras, I. (2020). Docencia de Bioestadística en Medicina con software gratuito Jamovi: una ventana de oportunidad. Revista Española de Educación Médica, 1(1), 9–10. https://doi.org/10.6018/edumed.421421
  29. Sardareh, S. A., Brown, G. T. L., & Denny, P. (2021). Comparing four contemporary statistical software tools for introductory data science and statistics in the social sciences. Teaching Statistics, 43(1), 157–172. https://doi.org/10.1111/test.12274
  30. Sharma, A. M., & Srivastav, A. (2021). Study to assess attitudes towards statistics of business school students: an application of the SATS-36 in India. International Journal of Instruction, 14(3), 207–222. https://doi.org/10.29333/iji.2021.14312a
  31. Songsore, E., & White, B. J. G. (2018). Students’ perceptions of the future relevance of statistics after completing an online introductory statistics course. Statistics Education Research Journal, 17(2). https://doi.org/10.52041/serj.v17i2.162
  32. Tejero, C. M., & Castro, M. (2011). Validación de la escala de actitudes hacia la estadística en estudiantes españoles de ciencias de la actividad física y del deporte. Revista Colombiana de Estadística, 34(1), 1–14. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/40784
  33. Vargas, J. D., Arregocés, I. C., Solano, A. D., & Peña, K. K. (2021). Aprendizaje basado en proyectos soportado en un diseño tecno-pedagógico para la enseñanza de la estadística descriptiva. Formación Universitaria, 14(6), 77-86. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000600077
  34. Vilà, R., & Rubio, M. J. (2016). Actitudes hacia la Estadística en el alumnado del grado de Pedagogía de la Universidad de Barcelona. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 14(1), 131-149. https://doi.org/10.4995/redu.2016.5766
  35. Zamora, J. A., Aguilar, E., & Guillén, H. S. (2022). Educación Estadística: tendencias para su enseñanza y aprendizaje en educación secundaria y terciaria. Revista Educación, 46(1). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.43494