Vol. 26 No. 3 (2016)
Artículos de Investigación

“This is how we get along”: A qualitative study of the aggressive relationships between students at a middle school in Mexico City

Ana Carolina Rodríguez-Machain
Universidad Nacional Autónoma de México
Bio
Shoshana Berenzon-Gorn
Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente
Bio
Francisco Juárez-García
Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente
Bio
Isabel Valadez-Figueroa
Universidad de Guadalajara
Bio

Published 2016-07-11

Keywords

  • School violence,
  • peer relationships,
  • youngsters,
  • Mexico City.
  • Violencia escolar,
  • relaciones entre pares,
  • jóvenes,
  • Ciudad de México.

How to Cite

Rodríguez-Machain, A. C., Berenzon-Gorn, S., Juárez-García, F., & Valadez-Figueroa, I. (2016). “This is how we get along”: A qualitative study of the aggressive relationships between students at a middle school in Mexico City. Acta Universitaria, 26(3), 77–86. https://doi.org/10.15174/au.2016.955

Abstract

The present article explores aggressive behavior by which peers relate in a Mexico City's middle school context. Meaning condensation technique was applied to four focus group transcriptions of ten participants each, both male and female, from 7th and 8th grade students. Results showed that some fraternal relations are established through aggressive behavior, thus hindering detection of intentionality and intimidation on students responsible for aggression, crucial to identify bullying phenomenon. Complexity of peer relationships through aggressive behavior is highlighted as well as the normalization of violence within them.

References

  1. Ayenibiowo, K. O., & Akinbode, G. A. (2011). Psychopathology of Bullying and Emotional Abuse among School Children. IFE Psychologia: An International Journal, 19(2), 127-141.


  2. Barragán-Ledesma, L. E., Valadez-Figueroa, I.; Garza-Aguilar, H. R.; Barragán-Amador, A. L., Lozano de la Cruz, A. J.; Pizarro-Villalobos, H., & Martínez-Trujillo, B. (2010). Elementos del concepto de intimidación entre iguales que comparten protagonistas y estudiosos del fenómeno. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(45), 553-569.


  3. Buelga, S., Murgui, G., & Pons, J. (2008). Reputation, loneliness, satisfaction with life and aggressive behavior in adolescence. The Spanish Journal of Psychology, 11(1), 192-200.


  4. Cuadrado, G. I. (2011). Divergence in aggressors' and victims' perceptions of bullying: A decisive factor for differential psychosocial intervention. Children and Youth Services Review, 33(9), 1608-1615. doi: 10.1016/j.childyouth.2011.04.002


  5. Del Barrio, C., Martin, E., Montero, I., Gutiérrez, H., Barrios, A., & De Dios, M. (2008). Bullying and social exclusion in spanish secondary school: national trends from 1999 to 2006. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(3), 657-677.


  6. Del Rincón, D., Latorre, A., Arnal, J., & Sans, A. (1995). Técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Dykinson.


  7. Estévez, E., Jimenez, T. I., & Moreno, D. (2010). Cuando las víctimas de violencia escolar se convierten en agresores: "¿Quién va a defenderme? European Journal of Education and Psychology, 3(2), 177-186.


  8. Estévez, E., Murgui, S. & Musitu, G. (2008). Psychosocial adjustment in aggressors, pure victims and aggressive victims at school. European Journal of Education and Psychology, 1(2), 29-39.


  9. García, M., & Madriaza, P. (2005). Sentido y propósito de la violencia escolar. Análisis estructural del discurso de estudiantes agresivos del nivel socioeconómico alto. Revista de Psicología, 14(1), 41-59.


  10. Gómez-Nashiki, A. (2013). Bullying: El poder de la violencia. Una perspectiva cualitativa sobre acosadores y víctimas en escuelas primarias de Colima. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(59), 839-870.


  11. Haro-Solís, I., García-Cabrero, B., & Reidl-Martínez, L. (2013). Experiencias de culpa y vergüenza en situaciones de maltrato entre iguales en alumnos de secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(59), 1047-1075.


  12. Kvale, S. (2011). Las Entrevistas en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.


  13. Mejía-Hernández, J. M., & Weiss, E. (2011). La violencia entre chicas de secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16(49), 545-570.


  14. Montero, M. (2009). Grupos Focales. Caracas: AVEPSO Psicoprisma.


  15. Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata.


  16. Postigo, S., González, R., Montoya, I., & Ordoñez, A. (2013). Theoretical proposals in bullying research: a review. Anales de psicología. 29(2), 413-425.


  17. Povedano, A., Estévez, E., Martínez, B., & Monreal, M. (2012). Un perfil psicosocial de adolescentes agresores y víctimas en la escuela: análisis de las diferencias de género. Revista de Psicología Social, 27(2), 169-182.


  18. Reynolds, B. M., & Repetti, R. L. (2010). Teenage girls' perceptions of the functions of relationally aggressive behaviors. Psychology in the Schools, 47(3), 282-296. doi: 10.1002/pits


  19. Salmivalli, C. (2010). Bullying and the peer group: A review. Aggression and Violent Behavior, 15(2), 112-120. doi: 10.1016/j.avb.2009.08.007


  20. Salmivalli, C., Lagerspetz, K.; Björkqvist, K.; Österman, K., & Kaukiainen, A. (1996). Bullying as a group process: Participant roles and their relations to social status within the group. Aggressive Behavior, 22(1), 1-15.


  21. Sekol, I., & Farrington, D. P. (2010). The overlap between bullying and victimization in adolescent residential care: Are bully/victims a special category? Children and Youth Services Review, 32(12), 1758-1769. doi: 10.1016/j.childyouth.2010.07.020


  22. Simmons, R. (2006). Enemigas íntimas, agresividad, manipulación y abuso entre las niñas y las adolescentes. Ciudad de México: Océano.


  23. Valadez-Figueroa, I. (2008). Violencia Escolar: Maltrato entre iguales en escuelas secundarias de la zona metropolitana de Guadalajara (Vol. 1). México: Colección Salud Materno Infantil.


  24. Vivolo-Kantor, A. M., Martell, B. N., Holland, K. M., & Westby, R. (2014). A systematic review and content analysis of bullying and cyber-bullying measurement strategies. Aggression and Violent Behavior, 19(4), 423-434. doi: 10.1016/j.avb.2014.06.008.