Vol. 33 (2023)
Artículos de Investigación

Mathematics teaching in graphic design to learn data visualization and information design

Gerardo Luna-Gijón
Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
Bio
Yaret Elsa Ruiz-Morales
Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
Bio

Published 2023-01-11

How to Cite

Luna-Gijón, G., & Ruiz-Morales, Y. E. . (2023). Mathematics teaching in graphic design to learn data visualization and information design. Acta Universitaria, 33, 1–25. https://doi.org/10.15174/au.2023.3572

Abstract

A series of diagnostic tests were performed through a qualitative methodology based on action-research and the constructivist principles of the Minerva University Model (MUM), aiming to develop teaching strategies in data visualization and information design to strengthen the practice of graphic design students from the initial stages of their education. This is a first attempt to measure how to address the teaching process and to generate a long-term action plan. The evidence indicates that students had difficulties when choosing the optimal visualization type. It is concluded that it may be necessary to rethink the contents of the studied subject by guiding the students through the diverse kinds of graphics, focusing teaching on the properties and advantages that each visualization offers to appropriate statistical and visualization concepts.

References

  1. Arteaga, P., Batanero, C., Contreras, J. M., & Cañadas, G. R. (2016). Evaluación de errores en la construcción de gráficos estadísticos elementales por futuros profesores. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 19(1), 15-40. doi: https://doi.org/10.12802/relime.13.1911
  2. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP). (2020). DSG-FABUAP Licenciatura Diseño Gráfico. Plan de estudios. BUAP. https://arquitectura.buap.mx/sites/default/files/triptico_DSG.pdf
  3. Bertling, J. G., Hodge, L., & King, S. (2021). The case for data visualization in the art classroom. Art Education, 74(2), 44–49. doi: https://doi.org/10.1080/00043125.2020.1852381
  4. Boyer, E. L. (1990). Scholarship reconsidered: priorities of the professoriate. Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED326149.pdf
  5. Brigham, T. J. (2016). Feast for the eyes: an introduction to data visualization. Medical Reference Services Quarterly, 35(2), 215–223. doi: https://doi.org/10.1080/02763869.2016.1152146
  6. Cabrera, L. (2017). La investigación-acción: una propuesta para la formación y titulación en las carreras de Educación Inicial y Primaria de una institución de educación superior privada de Lima. Educación, 26(51), 137–157. doi: https://doi.org/10.18800/educacion.201702.007
  7. Delgado, P. (24 de enero de 2020). ¿Tu alumno tiene problemas con las matemáticas? Puede tener discalculia. Instituto para el Futuro de la Educación. Tecnológico de Monterrey. https://observatorio.tec.mx/edu-news/que-es-la-discalculia
  8. Diario Oficial de la Federación (DOF) (21 de octubre de 2008). Acuerdo número 444 por el que se establecen las competencias que constituyen el marco curricular común del Sistema Nacional de Bachillerato. Secretaría de Educación Pública (SEP).
  9. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5064951&fecha=21/10/2008
  10. Dirección de Educación Superior BUAP. (2022). Modelo Universitario Minerva. Des.buap.mx. https://des.buap.mx/?q=content/modelo-universitario-minerva
  11. Donohoe, D., & Costello, E. (2020). Data visualisation literacy in higher education: an exploratory study of understanding of a learning dashboard tool. International Journal of Emerging Technologies in Learning (IJET), 15(17), 115–126. doi: https://doi.org/10.3991/ijet.v15i17.15041
  12. Elam, K. (2003). Geometría del diseño: estudio en proporción y composición. Trillas.
  13. Estrella, S., & Olfos, R. (2012). La taxonomía de comprensión gráfica de Curcio a través del gráfico de Minard: una clase en séptimo grado. Educación Matemática, 24(2), 123–133. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40525862002
  14. Eudave, D. (2009). Niveles de comprensión de información y gráficas estadísticas en estudiantes de centros de educación básica para jóvenes y adultos en México. Educación Matemática, 21(2), 5-37. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40516672002
  15. Fantino, J. (22 de octubre de 2021). ¿Cómo usar gráficos estadísticos en Marketing digital y convertirte en un discípulo de Neil Patel? Crehana. https://www.crehana.com/co/blog/marketing-digital/conoce-la-importancia-de-usar-graficos-estadisticos-en-tu-empresa/
  16. Franconeri, S. L., Padilla, L. M., Shah, P., Zacks, J. M., & Hullman, J. (2021). The Science of visual data communication: What works. Psychological Science in the Public Interest, 22(3), 110–161. doi: https://doi.org/10.1177/15291006211051956
  17. Friel, S. N., Curcio, F. R., & Bright, G. W. (2001). Making sense of graphs: Critical factors influencing comprehension and instructional implications. Journal for Research in Mathematics Education, 32(2), 124–158. doi: https://doi.org/10.2307/749671
  18. Garfield, J. (2002). The challenge of developing statistical reasoning. Journal of Statistics Education, 10(3), 1–12. doi: https://doi.org/10.1080/10691898.2002.11910676
  19. Harrington, C., Lyken‐Segosebe, D., Braxton, J. M., & Nespoli, L. A. (2021). Community college faculty engagement in the scholarship of teaching and learning. New Directions for Community Colleges, 2021(195), 157–173. doi: https://doi.org/10.1002/cc.20474
  20. Hernández, M. (2019). ¿La enseñanza define al aprendizaje?: Diseño de una metodología para la enseñanza de la investigación científica. Visum Mundi, 3(1), 60–67. https://www.academiajournals.com/visum/#V3N1
  21. Ilhan, A., Tutak, T., & Celik, H. C. (2019). What is the predictive power of visual mathematics literacy perception and its sub-dimensions for geometry success? Eurasian Journal of Educational Research, 19(80), 1–24. https://dergipark.org.tr/en/pub/ejer/issue/43338/548824
  22. Infogram. (2022). Cómo elegir un gráfico correcto para tus datos. Infogram. https://infogram.com/es/pagina/elige-el-grafico-correcto-visualizacion-datos
  23. Instituto Nacional de Estadística y Censos (INEC). (2017). Guía para la presentación de información estadística (Segunda edición). INEC. https://admin.inec.cr/sites/default/files/media/mepresentinfoestadist-21122017_2.pdf
  24. Instituto Nacional de Estadística de España (INE). (2010). Dos siglos de gráficos estadísticos 1750-1950. INE. https://www.ine.es/expo_graficos2010/expogra_inicio.htm
  25. Intriago, G. C., Dahik, J. L., Carpio, D. A., Toapanta, A. V., & Carrera, S. C. (2018). Enseñanza auténtica e investigación acción. Una mirada reflexiva desde la actualidad universitaria. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(edición especial), 1–14. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/280
  26. Luna, E., & Montané, A. (2020). Sentido y análisis de la pertinencia social y curricular en los programas de estudio de educación. Revista Lusófona de Educação, 50, 63–77. doi: https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle50.05
  27. Medina, J. L., & Montané, A. (eds.). (2019). La pertinencia curricular y social en las instituciones de educación superior. Institut de Creativitat i Innovacions Educatives de la Universitat de València. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/145411/1/M%26A%2016.Pertinencia%20DEFINITIVO.pdf
  28. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. The National Council of Teachers of Mathematics. www.rainierchristian.org/NCTM_principles-and-standards-for-school-mathematics.pdf
  29. Ponce, M. (2016). Diseño + Matemáticas, estrategia para acercar a los alumnos de diseño a las matemáticas. Encuentro de Buenas Prácticas Docentes en UPAEP, 2(2), 1–7. https://investigacion.upaep.mx/micrositios/ebpd/assets/diseno_mas_matematicas.pdf
  30. Ponce, M. (2017). Aplicación de ejercicios matemáticos para desarrollar habilidades del pensamiento relacionadas a la investigación en alumnos de licenciatura en diseño. En S. Rubín (ed.), Innovación para la formación integral (pp. 15–23). Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla. https://investigacion.upaep.mx/images/img/editorial_upaep/biblioteca_virtual/pdf/ipfi_iweb.pdf#page=15
  31. Roushan, G., Holley, D., & Biggins, D. (2016). The kaleidoscope of voices: an action research approach to informing institutional e-Learning policy. The Electronic Journal of E-Learning, 14(5), 293–300. https://academic-publishing.org/index.php/ejel/article/view/1790
  32. Sánchez, G., Quelal, A. S., & Jiménez, X. F. (2020). Aplicación del rediseño curricular en el segundo nivel de Diseño Gráfico de la PUCE. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 104, 61–93. doi: https://doi.org/10.18682/cdc.vi104.4185
  33. Secretaría de Educación Pública (SEP). (2020). Aprende en casa. ¿Qué debe aprender mi hija o hijo en esta etapa de Educación Básica? Orientaciones para padres, madres de familia y tutores para Educación Secundaria. SEP. https://drive.google.com/file/d/17CrLw9VxxLPG4jtfNwHU47Z6jawXmBzI/view
  34. Secretaría de Educación Pública (SEP). (2017). Aprendizajes clave para la educación integral. Plan y programas de estudio para la educación básica. SEP. https://www.planyprogramasdestudio.sep.gob.mx/descargables/APRENDIZAJES_CLAVE_PARA_LA_EDUCACION_INTEGRAL.pdf
  35. Serradó, A. (2013). El proyecto internacional de alfabetización estadística. Números, Revista Didáctica de las Matemáticas, 83, 19–33. http://sinewton.es/revista_numeros/083/
  36. Shawa, L. B. (2020). Advancing the scholarship of teaching and learning using learning theories and reflectivity. Center for Educational Policy Studies Journal, 10(1), 191–208. doi: https://doi.org/10.26529/cepsj.298
  37. Simon, L. M. (2020). Mathematical design thinking in the classroom through graphic art. Journal of Mathematics Education at Teachers College, 11(2), 47–54. doi: https://doi.org/10.7916/jmetc.v11i2.7835
  38. Stecanela, N., Chaves, A., & Pauletti, F. B. (2019). Action research and teacher education: the use of research in a classroom for the transformation of reality. International Journal of Action Research, 15(2–2019), 132–156. doi: https://doi.org/10.3224/ijar.v15i2.04
  39. Uyan, B. I. (2014). Data visualization and Infographics in visual communication design education at the age of information. Journal of Arts and Humanities, 3(5), 39–50. doi: https://doi.org/10.18533/journal.v3i5.460
  40. Wolfe, J. (2015). Teaching students to focus on the data in data visualization. Journal of Business and Technical Communication, 29(3), 344–359. doi: https://doi.org/10.1177/1050651915573944
  41. Wong, W. (2008). Fundamentos del diseño bi- y tri-dimensional. Gustavo Gili.
  42. Zapata, L. (2011). ¿Cómo contribuir a la alfabetización estadística? Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 1(33), 234–247. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/4