Vol. 35 (2025): Volumen 35
Artículos de Investigación

The Quality of Forensic Psychological Reports in Child Sexual Abuse Cases

LUZ ADRIANA ARELLANO
Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo
María Elena Rivera Heredia
Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo
María Cristina Pérez Agüero
Universidad Nacional Autónoma de México
Tonatiuh García Campos
Universidad de Guanajuato

Published 2025-03-19

How to Cite

Arellano Gutiérrez, L. A., Rivera Heredia, M. E., Pérez Agüero, M. C., & García Campos, T. (2025). The Quality of Forensic Psychological Reports in Child Sexual Abuse Cases. Acta Universitaria, 35. https://doi.org/10.15174/au.2025.4168

Abstract

The intervention of psychologists in legal proceedings and their importance in judicial decisions in cases of child sexual abuse is particularly relevant. However, problems have been identified both in the quality of the reports and in the methodology used to prepare them. The main objective of this research was to analyze the extent to which forensic psychological reports meet the quality criteria proposed by specialized guidelines. Using a previously validated instrument, 60 forensic psychological reports on sexual abuse cases in Mexico were analyzed. It was found that the reports were lacking in comprehensive quality. The need for specialization, the implementation of videorecording in interviews with children and the generation of good practice guidelines for the Mexican context were proposed.

References

  1. American Psychological Association. (2013). Specialty guidelines for forensic psychology. American Psychologist, 68(1), 7-19. https://doi.org/10.1037/a0029889
  2. Areh, I. (2020). Forensic assessment may be based on common sense assumptions rather than science. International Journal of Law and Psychiatry, 71, 101607. https://doi.org/10.1016/j.ijlp.2020.101607
  3. Arellano, L. A. (2023). El desempeño de las y los psicólogos forenses en casos de abuso sexual infantil y su influencia en las decisiones judiciales [Tesis Doctoral]. Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. http://bibliotecavirtual.dgb.umich.mx:8083/xmlui/bitstream/handle/DGB_UMICH/16342/FP-D-2023-0302.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  4. Arellano-Gutiérrez, L. A., & Rivera-Heredia, M. E. (2022). Calidad de los informes psicológicos forenses sobre abuso sexual infantil. En G. Buela-Casal, International Handbook of Clinical Psychology. Thomson Reuters. https://www.researchgate.net/publication/368335455_Calidad_de_los_Informes_Psicologicos_Forenses_Sobre_Abuso_Sexual_Infantil
  5. Arellano, L. A., Rivera, M. E., Pérez, M. C., González, M. L., & García, T. (2022). Desafíos en psicología forense: formación, interdisciplinariedad y desempeño en casos de abuso sexual. En M. L. González-Torres, A. M. Méndez, R. Montes, & R. Soltero (coords.), La investigación en el posgrado: desafíos actuales para la psicología (pp. 275-292). Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://libros.uaa.mx/index.php/uaa/catalog/book/196
  6. Avello, R. (2020). ¿Por qué reportar el tamaño del efecto?. Revista Comunicar, 28(63), 137-138. https://doi.org/10.3916/escuela-de-autores-137
  7. Barboni-Pekmezian, L., & Bonilla-Armada, N. (2019). Instrumentos de evaluación psicológica en el ámbito jurídico: una aproximación a las prácticas profesionales en Uruguay. Criminalidad, 61(2), 133-144. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1794-31082019000200133&lng=en&nrm=iso&tlng=es https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7042371
  8. Brubacher, S. P., Benson, M. S., Powell, M. B., Goodman-Delahunty, J., & Westera, N. J. (2020). An overview of best practice investigative interviewing of child witnesses of sexual asssault. En I. Bryce & W. Petherick (eds.), Child sexual abuse: forensic issues in evidence, impact, and management (pp. 445–466). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-819434-8.00022-2.
  9. Bycroft, D., Dear, G. E., & Drake, D. (2020). A decision-making model for pre-sentence evaluations for juveniles. Psychiatry, Psychology and Law, 28(1), 1-26. https://doi.org/10.1080/13218719.2020.1751332
  10. Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2024). Código Nacional de Procedimientos Penales. Nuevo Código Publicado en el Diario Oficial de la Federación el 5 de marzo de 2014. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/ref/cnpp.htm
  11. Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (26 de junio de 2017). Ley General para Prevenir, Investigar y Sancionar la Tortura y otros Tratos o Penas Crueles, Inhumanos o Degradantes. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGPIST.pdf
  12. Cañas, J. J. (2020). Evaluación psicológica forense de las víctimas de abuso sexual infantil. En L. O. Jiménez (comp.), Subcampos de la psicología jurídica (pp.137-169). Universidad Católica de Colombia. https://doi.org/10.14718/9789585133518.2020
  13. Cárdenas, L., & Rodríguez, M. (2014). El peritaje psicológico en el nuevo sistema de justicia penal acusatorio. Nova Iustitia, 11(6), 160-176. https://revistas-colaboracion.juridicas.unam.mx/index.php/nova-iustitia/article/view/36301/33222
  14. Chejter, S., Isla, V., Ramos, S., Finzi, T., & Gualdoni, N. (2018). Abusos sexuales y embarazo forzado en la niñez y adolescencia: lineamientos para su abordaje interinstitucional. Unicef. https://www.unicef.org/argentina/media/3961/file
  15. Comisión Ejecutiva de Atención a Víctimas (CEAV). (2016). Diagnóstico sobre la atención de la violencia sexual en México. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/118490/Resumen_Ejecutivo_diagno_stico_violencia_Sexual_CEAV.pdf
  16. De Clercq, M., & Vander Laenen, F. (2019). The use of test instruments in forensic report writing - Explorative research in Flanders. International Journal of Law and Psychiatry, 66, 101454. https://doi.org/10.1016/j.ijlp.2019.101454
  17. Dzib, J. P., & Godoy, V. (2017). Avances y riesgos de la psicofisiología en la peritación psicológica forense. En E. Norza & G. Egea (comps.), Con-Ciencia Criminal Criminología, psicología jurídica y perfilación criminal. Manual Moderno. https://store.manualmoderno.com/con-ciencia-criminal-9789588993096-9789588993102.html
  18. Ellenbogen, S., Collin-Vezina, D., Sinha, V., Chabot, M., & Wells, S. J. R. (2018). Contrasting mental health correlates of physical and sexual abuse-related shame. Journal of Child & Adolescent Mental Health, 30(2), 87–97. https://doi.org/10.2989/17280583.2018.1485569
  19. Escobar, E., & Granada, L. A. (2017). La incidencia del peritaje psicológico en la decisión judicial. JSR Journal of Students’ Research, (2), 137-145. https://doi.org/10.21501/25007858.2596
  20. García-Alandete, J., & García, Z. (2023). Impacto psicológico en menores víctimas de abuso sexual intrafamiliar: una revisión sistemática. Revista de Derecho Penal y Criminología, 30, 365-393. https://doi.org/10.5944/rdpc.JUNIO.2023.36877
  21. Gobierno Federal. (2008). Reforma constitucional de seguridad y justicia. Guía de consulta. ¿En qué consiste la reforma? Texto constitucional comparado, antes y después de la reforma. Cámara de Diputados LX Legislatura. http://biblioteca.diputados.gob.mx/janium/bv/hcd/lx/refcons_segjus_gc.pdf
  22. Grisso, T. (2010). Guidance for improving forensic reports: a review of common errors. Open Access Journal of Forensic Psychology, 2, 102–115. https://repository.escholarship.umassmed.edu/handle/20.500.14038/45754
  23. Gudjonsson, G. H., & Haward, L. R. C. (2016). Forensic psychology a guide to practice. Rutledge
  24. Hébert, M., Langevin, R., & Oussaïd, E. (2018). Cumulative childhood trauma, emotion regulation, dissociation, and behavior problems in school-aged sexual abuse victims. Journal of Affective Disorders, 225, 306–312. https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.08.044
  25. Heilbrun, K., De Matteo, D., & Marczyk, G. (2004). Pragmatic psychology, forensic mental health assessment, and the case of Thomas Johnson: Applying principles to promote quality. Psychology, Public Policy, and Law, 10(1-2), 93-118. https://doi.org/10.1037/1076-8971.10.1-2.31
  26. Heilbrun, K., Marczyk, G., De Matteo, D., & Mack-Allen, J. (2007). A principles-based approach to forensic mental health assessment: utility and update. En A. Goldstein (ed.), Forensic psychology emerging topics and expanding roles (pp. 45-72). John Wiley and Sons.
  27. Hernández, A. (2017). Reforma Penal en México ¿Mayor seguridad o mayor violencia?. Revista de Derecho, (16), 137-163. https://doi.org/10.22235/rd.v2i16.1474
  28. Hodgdon, H. B., Spinazzola, J., Briggs, E. C., Liang, L. J., Steinberg, A. M., Layne, C. M. (2018). Maltreatment type, exposure characteristics, and mental health outcomes among clinic referred trauma-exposed youth. Child Abuse Neglect, 82, 12-22. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2018.05.021
  29. Juárez, J. R., & Álvarez, F. (2018). Evaluación psicológica forense de los abusos y maltratos a niños, niñas y adolescentes. Guía de buenas prácticas. Asociación de Psicólogos Forenses de la Administración de Justicia. https://www.copmadrid.org/web/comunicacion/noticias/926/guia-buenas-practicas-la-evaluacion-psicologica-forense-los-abusos-maltratos-ninos-ninas-adolescentes
  30. Korkman, J., Pakkanen, T., & Laajasalo, T. (2017). Child forensic interviewing in Finland: investigating suspected child abuse at the forensic psychology unit for children and adolescents. En S. Johansson., K. Stefansen., E. Bakketeig., & A. Kaldal (eds.), Collaborating against child abuse: exploring the Nordic Barnahus model (pp. 145-164). Springer Nature. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-58388-4_7
  31. Lamb, M. E., Brown, D. A., Hershkowitz, I., Orbach, Y., & Esplin, P. W. (2018). Tell me what happened: Questioning children about abuse (2da ed.). John Wiley & Sons.
  32. Magnusson, M., Ernberg, E., Landström, S., Joleby, M., Akehurst, L., Korkman, J., & Ask, K. (2021). The effects of drawing on preschoolers' statements about experienced and non‐experienced events. Applied Cognitive Psychology, 35(2), 497-507. https://doi.org/10.1002/acp.3772
  33. Martínez, M., Baena, S., Crissien, T. J., Pérez, I., & Santolaya, J. (2018). Sentencia judicial, delito sexual y pericial psicológica: enfoque transcultural. Universitas Psychologica, 17(2), 1-11. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-2.sjds
  34. Morales, L. A., García-López, E., Vaca-Cortes, J., & Carrillo, R. (2017). Psicología jurídica, criminológica y forense en México: estado del arte. En E. Norza & G. Egea (comps.), Con-Ciencia Criminal Criminología, psicología jurídica y perfilación criminal (pp. 31-60). Manual Moderno. https://play.google.com/books/reader?id=nlyCEAAAQBAJ&pg=GBS.PR5&hl=en
  35. Neal, T. M. S., Martire, K. A., Johan, J. L., Mathers, E. M., & Otto, R. K. (2022). The law meets psychological expertise: eight best practices to improve forensic psychological assessment. Annual Review of Law and Social Science, 18. https://doi.org/10.1146/annurev-lawsocsci-050420-010148
  36. O’Neill, A. T., Bussey, K., Lennings, C. J., & Seidler, K. M. (2018). The views of psychologists, lawyers, and judges on key components and the quality of child custody evaluations in Australia. Family Court Review, 56(1), 64–78. https://doi.org/10.1111/fcre.12323
  37. Organización Mundial de la Salud (OMS) (2002). Informe sobre la salud en el mundo: reducir los riesgos y promover una vida sana [Nota de prensa]. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/67455/WHO_WHR_02.1_spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  38. Pérez-Agüero, M. C., Granados, B., Gómez, A. N., & Guzmán, Y. I. (2019). Desarrollo de competencias profesionales del psicólogo en formación en el ámbito forense. Vertientes, (Número especial), 326-329. https://www.academia.edu/39587136/Desarrollo_de_competencias_profesionales_del_psic%C3%B3logo_en_formaci%C3%B3n_en_el_%C3%A1mbito_forense
  39. Pérez-Sales, P., Galán-Santamarina, A., Aguirre-Luna, D., Moscoso-Urzúa, V., Luna-Muñoz, D., Castilla-Calderas, M., & Escareño-Granados, E. (2022). Uso inadecuado del Protocolo de Estambul en la evaluación de víctimas de tortura por profesionales forenses en México. Gaceta Sanitaria, 36(3), 240-245. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2021.01.007
  40. Powell, M. B., & Brubacher, S. P. (2020). The origin, experimental basis, and application of the standard interview method: an information‐gathering framework. Australian Psychologist, 55(6), 645-659. https://doi.org/10.1111/ap.12468
  41. Powell, M. B., Goodman-Delahunty, J., Deck, S. L., Bearman, M., & Westera, N. (2022). An evaluation of the question types used by criminal justice professionals with complainants in child sexual assault trials. Journal of Criminology, 55(1), 106–124. https://doi.org/10.1177/26338076211068182
  42. Real Academia Española. (s. f.). Calidad. https://dle.rae.es/calidad
  43. Rodríguez-Cely, L. A., Cely, D., & Triviño, L. (2017). Importancia de los protocolos y el uso de la cámara de Gesell en casos de abuso sexual infantil (ASI). En E. Norza & G. Egea (comps.), Con-Ciencia Criminal Criminología, psicología jurídica y perfilación criminal (pp. 98-106). Manual Moderno. https://tienda.manualmoderno.com/catalog/product/view/id/1164/s/con-ciencia-criminal-9789588993096-9789588993102/category/2/
  44. Scott, M. T. & Manzanero, A.L. (2015). Análisis del expediente judicial: Evaluación de la validez de la prueba testifical. Papeles del Psicólogo, 36(2), 139-144. https://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/2569.pdf
  45. Scott, M. T., Manzanero, A. L., Muñoz, J. M., & Köhnken, G. (2014). Admisibilidad en contextos forenses de indicadores clínicos para la detección del abuso sexual infantil. Anuario de Psicología Jurídica, 24(1), 57-63. https://doi.org/10.1016/j.apj.2014.08.001
  46. Seto, M. C. (2017). The motivation facilitation model of sexual offending. Sexual Abuse, 31(1), 2-24. https://doi.org/10.1177/1079063217720919
  47. Sociedad Mexicana de Psicología (2013). Código Ético del Psicólogo (5ª ed.). Trillas.
  48. State of Michigan Governor’s Task Force on Child Abuse and Neglect & Department of Human Services. (2017). Forensic interviewing protocol. https://www.michigan.gov/mdhhs/-/media/Project/Websites/mdhhs/Adult-and-Childrens-Services/Abuse-and-Neglect/Childrens-Protective-Services/DHS-PUB-0779-First-Edition.pdf?rev=7cca49518a07497f8b068bb92cfa51bd&hash=A25F81F9AE15DE4DE2CE4F464C50E855
  49. Suprema Corte de Justicia de la Nación (SCJN). (2021). Protocolo para juzgar con perspectiva de infancia y adolescencia. https://www.scjn.gob.mx/derechos-humanos/sites/default/files/protocolos/archivos/2022-02/Protocolo%20para%20juzgar%20con%20perspectiva%20de%20Infancia%20y%20Adolescencia.pdf
  50. The British Psychological Society. (2017). Psychologists as expert witnesses: best practice guidelines for psychologists. https://www.bps.org.uk/sites/www.bps.org.uk/files/Policy/Policy%20-%20Files/Psychologists%20As%20Expert%20Witnesses%20-%20Guidelines%20and%20Procedures%20for%20England%2C%20Wales%2C%20and%20Northern%20Ireland.PDF
  51. Turner, S., Taillieu, T., Cheung, K., & Afifi, T. O. (2017). The relationship between childhood sexual abuse and mental health outcomes among males: results from a nationally representative United States sample. Child Abuse & Neglect, 66, 64–72. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.01.018
  52. Vredeveldt, A., van Rosmalen, E. A. J., van Koppen, P. J., Dror, I. E., & Otgaar, H. (2022). Legal psychologists as experts: guidelines for minimizing bias. Psychology, Crime & Law, 30(7), 1-25. https://doi.org/10.1080/1068316X.2022.2114476
  53. Young, G. (2016). Psychiatric/ psychological forensic report writing. International Journal of Law and Psychiatry, 49, 214-220. https://doi.org/10.1016/j.ijlp.2016.10.008
  54. Zwartz, M. (2018). Report writing in the forensic context: recurring problems and the use of a checklist to address them. Psychiatry, Psychology and Law, 25(4), 578-588. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6818304/