Vol. 35 (2025): Volumen 35
Artículos de Investigación

Teaching performance in a recently created Educational Program at a Mexican Public University

Carlos Arturo Torres Gastelú
Universidad Veracruzana

Published 2025-03-05

How to Cite

Torres Gastelú, C. A. (2025). Teaching performance in a recently created Educational Program at a Mexican Public University. Acta Universitaria, 35. https://doi.org/10.15174/au.2025.4274

Abstract

The purpose of this study was to know the students' perception of teaching performance in a recently created educational program at a Mexican public university. This is a quantitative study through the application of a survey composed of 19 items. The sample was made up of 121 students of an educational program that began in 2020. Data processing was carried out considering the variables sex, age range and semester using descriptive and inferential statistics. The results indicate that there are no differences in the perceptions of teaching performance between men and women. Meanwhile, for most of the items there is no correlation between the age of the students and their perception of teaching performance. As for most of the items, there are no differences in the perception of teaching performance between the different semesters that students take.

References

  1. AbdalKareem, S., Elsayd, M., Alqudah, H., Mohammad, E. F., Ibrahim, O. K., Halim, M., & Saleem, M. A. (2023). The impact of teacher evaluation on professional development and student achievement. RGSA Revista de Gestao Social e Ambiental, 17(7), 1-11. https://www.researchgate.net/publication/373285635_The_Impact_of_Teacher_Evaluation_on_Professional_Development_and_Student_Achievement
  2. Aranaz, D., Vilá, D., Aguilera, A. V., Almada, J., Lara, R. J., & Gutiérrez, R. (2022). Educación médica con implementación de modelo híbrido. Investigación en Educación Médica, 11(44), 115. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2022.44.22456
  3. Ayala, P. (2013). Factores que inciden en la evaluación del desempeño docente por los alumnos de nivel superior en la Universidad TecMilenio, campus Ciudad Juárez. Nóesis, 22(43), 190-224. https://doi.org/10.20983/noesis.2013.2.5
  4. Banza, E., & Enguta, J. (2023). Student evaluation of teaching quality at the University of Kinshasa. Journal of Social Sciences, 6(3), 141-150. https://doi.org/10.52326/jss.utm.2023.6(3).11
  5. Benois, N. A., Gómez, F. I., Briceño, M. M., & Zumárraga, J. B. (2016). El Programa de Evaluación Docente en la UADY. Experiencia de la implementación. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 9(1), 161-179. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5534510
  6. Briceño, M. M. (2024). Percepciones de la integridad en la docencia universitaria: perspectiva del alumnado. Práxis Educativa, 19(e22859), 1-20. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.19.22859.004
  7. Castro, M., Navarro, E., & Blanco, M. Á. (2020). La calidad de la docencia percibida por el alumnado y el profesorado universitarios: análisis de la dimensionalidad de un cuestionario de evaluación docente. Educación XX1, 23(2), 41-65. https://doi.org/10.5944/educXX1.25711
  8. Chávez-Ojeda, M. Z., Pantigoso-Leython, N., Varas-Rivera, S. M., & Valverde-Alva, W. E. (2023). Cultura organizacional y desempeño docente. Episteme Koinonia, 6(12), 198-218. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2559
  9. Deza, I., Rojas, V., Ortiz, M., Herrera, G., & Ramos, F. (2017). Percepción del desempeño docente y satisfacción de los estudiantes universitarios de las Ciencias de la Salud de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán de Huánuco, 2013. Investigación Valdizana, 7(2), 17–22. https://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/293
  10. Esquerre, L. A., & Pérez, M. Á. (2021). Retos del desempeño docente en el siglo XXI: una visión del caso peruano. Revista Educación, 45(2), 1-21. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43846
  11. Espinoza, E. E. (2019). El desempeño del docente universitario desde la perspectiva estudiantil. Transformación, 15(3), 383-397. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552019000300383
  12. Froment, F., & Gutiérrez, M. (2022). La predicción de la credibilidad docente sobre la motivación de los estudiantes: el compromiso y la satisfacción académica como variables mediadoras. Revista de Psicodidáctica, 27(2), 149-157. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2022.04.003
  13. García, J. M., & Medécigo, A. (2014). Los criterios que emplean los estudiantes universitarios para evaluar la in-eficacia docente de sus profesores. Perfiles Educativos, 36(143), 124-139. https://doi.org/10.1016/S0185-2698(14)70613-0
  14. García, K. (2017). La evaluación integral del desempeño docente de los profesores universitarios. Yachana Revista Científica, 6(2), 106-114. http://revistas.ulvr.edu.ec/index.php/yachana/article/view/479
  15. Gómez, X. (2017). Análisis de la satisfacción de la evaluación académica en los profesores universitarios del campus centro UAT. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, Sociotam, 27(2), 115-131. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65456039006
  16. Gómez, L. F., & Valdés, M. G. (2019). La evaluación del desempeño docente en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 479-515. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255
  17. Gómez-Bayona, L., Moreno-López, G. A., Sánchez, V. S., & Restrepo, D. (2022). Análisis de la satisfacción docente en las universidades. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 38(29), 154-178. https://www.doi.org/10.5281/zenodo.7300807
  18. González-Álvarez, M. A., Gómez-Sánchez, E., & Lara-García, B. (2019). Percepción de los alumnos sobre el desempeño docente de profesores de la División de Disciplinas Básicas para la Salud del Centro Universitario de Ciencias de la Salud. Revista de Educación y Desarrollo, 48, 77-84. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/48/48_Gonzalez.pdf
  19. Henriquez, P. (2023). Evaluación del desempeño docente durante la pandemia: opinión de estudiantes universitarios mexicanos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 17(2), e1780. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162023000200009
  20. Hernández, G. (2023). Desempeño docente desde la perspectiva de alumnos de Mercadotecnia. Una mirada a los aspectos sociales: Desempeño docente. Revista Internacional de Investigación en Educación, 52(2), 237-242. https://doi.org/10.17811/rifie.52.3.2023.237-242
  21. Jara, N. P., & Díaz-López, M. M. (2017). Políticas de evaluación del desempeño del docente universitario, mito o realidad. Educación Médica Superior, 31(2), 1-24. https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1010
  22. Kilag, O. K. T., Uy, F. T., Calledo, M. F. S., De la Cerna, Y. T., Villanueva, K. M., & Angtud, N. A. A. (2023). Quality performance of teachers: work environment, work attitude, and principal supervision: qualitative investigation. Science and Education, 4(7), 415-429. http://dx.doi.org/10.11594/baerj.04.01.01
  23. Fernández-García, C. M., Rodríguez-Álvarez, M., Viñuela-Hernández, M. P. (2021). La percepción de los estudiantes universitarios acerca de la eficacia docente. Efectos sobre el compromiso de los estudiantes. Revista de Psicodidáctica, 26(1), 62-69. https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2020.11.006
  24. Linero-Racines, R. M., Morales-Cuadro, A. R., Navarro-Yepes, N., Mercado-Porras, C., & Buelvas-Salas, R. C. (2023). Management strategies for teacher performance evaluation in Colombian schools. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 12(1), 2-12. https://doi.org/10.26387/bpa.2023.00003
  25. Loor, K. J., Gallegos, M. R., Intriago, M. M., & Guillén, X. (2018). La evaluación del profesorado universitario: tendencias en Iberoamérica. Educación Médica Superior, 32(1), 239-252. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000100023
  26. Marshik, T., Driscoll, A., Remsburg, A., Yu, A., Dutta, N., & Klein, J. (2023). New frontiers in student evaluations of teaching: university efforts to design and test a new instrument for student feedback. Assessment & Evaluation in Higher Education, 48(8), 1164-1177. https://doi.org/10.1080/02602938.2023.2190060
  27. Monier, D., Peña, R. R., Campoverde, D. G., Villalva, K. F., & Soriano, R. J. (2023). Desempeño docente: una percepción desde la teoría. Universidad, Ciencia y Tecnología, 27(118), 77-86. https://doi.org/10.47460/uct.v27i118.689
  28. Montes de Oca, H., Bazán, A., & Tirado, J. (2023). Estrategias de aprendizaje y desempeño docente en la satisfacción académica en universitarios de Lima. Propósitos y Representaciones, 11(2), e1792. https://doi.org/10.20511/pyr2023.v11n2.1792
  29. Morales, J. (2022). The evaluation of teacher performance in higher education. International Journal of Science and Society, 4(3), 140-150. https://doi.org/10.54783/ijsoc.v4i3.507
  30. Munir, H., Manzoor, A., Mughal, M. A., & Akhter, M. (2022). Self-perception of college teachers about their classroom performance. Journal of Arts and Social Sciences, 9(2), 78-84. https://doi.org/10.46662/jass.v9i2.274
  31. Quiriz-Badillo, T., & Tobón-Tobón, S. (2019). Fortalezas y aspectos a mejorar en la evaluación del desempeño docente en México considerando la socioformación y experiencias internacionales. Ra Ximhai, 15(1), 101-115. https://doi.org/10.35197/rx.15.01.2019.08.tq
  32. Sandoval, M. C., Surdez, E. G., Ceballos, R., & Peralta, E. R. (2017). Calidad educativa y satisfacción estudiantil en una universidad pública. XIV Congreso Internacional de Análisis Organizacional, 8-11 de noviembre de 2016, Guanajuato, Gto., México. http://remineo.org/repositorio/memorias/ciao/xiv_ciao/assets/docs/7-EDUCACIONYTRANSFORMACIONSOCIAL/2-InvestigacionenProceso/26.%20Calidad%20Educativa%20y%20Satisfaccion.pdf
  33. Sánchez, T. C., Inga, M. A., Estrada, L. E., & Auria, B. A. (2022). El desempeño laboral docente, motivación por el estudio, rendimiento académico y nivel de satisfacción del estudiante en la asignatura de Matemática. Revista Universidad y Sociedad, 14(6), 371-376. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3469
  34. Sandoval, N. P., & Ceja, S. (2020). Percepción de profesores de la ciudad de Puebla, México, hacia la evaluación docente. Invurnus, 15(3), 8-14. https://doi.org/10.46588/invurnus.v15i3.29
  35. Sapién, A. L., Piñón, L. C., Aguirre, S. P., & Molinal, L. A. (2021). Hacia una evaluación docente universitaria por competencias. Revista Iberoamericana de Educación, 12(23), e272. https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1031
  36. Silva, L. A. (2023). Congruencia entre la práctica docente y la evaluación de la docencia por parte del estudiantado en educación superior: estudio de casos en la Universidad Veracruzana. Revista Educación, 47(1), 1-14. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51978
  37. Tejedor, F. J. (2018). La evaluación del profesorado como estrategia de mejora de la calidad de la enseñanza universitaria. Revista de Educación y Derecho, 17(1). 1-9. https://revistes.ub.edu/index.php/RED/article/view/21847
  38. Valentín-Martínez, B., & Mayor-Ruiz, C. (2023). La evaluación del profesorado universitario: una mirada del estudiantado. Educación y Pesquisa, 49, e241907. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349241907esp
  39. Ventura, M. A. (2021). Desempeño docente y satisfacción académica de los estudiantes de una universidad privada en Chimbote, 2021 [Tesis de Maestría, Programa Académico de Maestría en Docencia Universitaria, Escuela de Posgrado]. Repositorio Institucional de la Universidad. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/68518
  40. Zárate, E. C., Lavado, B. M., Pomahuacre, W., Sánchez, R., & Mendoza, J. P. (2022). Desempeño docente e investigación formativa en estudiantes universitarios. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(2), 1-29. http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/